Κάποιος ή κάποια που θα προσπαθήσει να περιγράψει τη Χριστίνα Ταχιάου µε µια µόνο ιδιότητα ή θα πέσει έξω ή θα δώσει τη µισή αλήθεια. Η Χριστίνα Ταχιάου µπορεί να είναι σήµερα Head of PR στην 4Hats Creative Agency αλλά είναι και πολλά περισσότερα και όχι µόνο ιστορικά. Είναι ένα ανήσυχο πνεύµα που έχει εκπαιδεύσει τον εαυτό της να µαθαίνει ανήκοντας σε µια γενιά που η δια βίου κατάρτιση δεν είχε γίνει ακόµη αναγκαίο ζητούµενο. Δηµοσιογράφος, επικοινωνιολόγος, πολιτικός, συνεργάτης του πρώην υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης… Μοιάζει η ζωή να της χρωστάει πολλούς ρόλους ή η ίδια να χρωστάει πολλά στη ζωή.
Σε ποιο βαθμό συμβάλλει η εμπειρία σας στη Δημοσιογραφία και την Πολιτική στη θέση της Head of PR στην 4Hats Creative Agency;
Χάρη στη πολυετή εµπειρία µου στη δηµοσιογραφία και την ενασχόλησή µου µε τα κοινά, έχω καταφέρει να κατανοώ βαθιά τις επικοινωνιακές ανάγκες τόσο των ιδιωτών όσο και των οργανισµών ή εταιρειών. Η δηµοσιογραφία µε έχει βοηθήσει να διευρύνω τους ορίζοντές µου, ενώ η ενασχόληση µε την πολιτική έχει ενισχύσει αυτό που λέµε ένστικτο.
Στη 4Hats Creative Agency, o στόχος µας είναι να ανακαλύψουµε τις ανάγκες κάθε ενδιαφερόµενου και να απαντήσουµε µε εξατοµικευµένες στρατηγικές επικοινωνίας πλήρως προσαρµοσµένες σε αυτές. Μπορείτε λοιπόν να αντιληφθείτε πως η δική µου προσέγγιση στην επικοινωνία, η οποία διαµορφώνεται από τις εµπειρίες µου σε διάφορους τοµείς και από το γεγονός ότι είµαι ένας διαρκώς αναζητών και εξερευνητικός άνθρωπος που επιδιώκει συνεχώς νέες διαδροµές, παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία της οµάδας των ταλαντούχων επαγγελµατιών της 4Hats από τους οποίους και εγώ µαθαίνω καθηµερινά.
Πώς επηρέασε η εκπαίδευσή σας στη Νομική και στη Δημοσιογραφία τον τρόπο που προσεγγίζετε το Risk Communication και το Crisis Journalism στην εργασία σας;
Σπούδασα στη Νοµική, η οποία αποτελεί το απόλυτο passe – partout για όλα. Η αλήθεια είναι ότι η δηµοσιογραφία ήταν το επάγγελµα των ονείρων µου και οι σπουδές στη Νοµική µε βοήθησαν πολύ στην καλλιέργεια της αντίληψης ως προς την έρευνα και φυσικά στη συγγραφή κειµένων µε συνοχή. Όπως λένε χαρακτηριστικά οι δικηγόροι, “από το «επειδή» στο «διά ταύτα»”. Πριν από λίγα χρόνια, έκανα αγγλόφωνο µεταπτυχιακό στο Τµήµα Δηµοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης, µε κατεύθυνση Risk Communication and Crisis Journalism. Το βρήκα συναρπαστικό, καθώς στην εποχή µας οι προκλήσεις διαδέχονται η µια την άλλη. Οι γνώσεις και οι εµπειρίες του παρελθόντος έρχονται να «κουµπώσουν» µε την εξειδίκευση του µεταπτυχιακού. Γενικά, θέλω να µαθαίνω και εκπαίδευσα τον εαυτό µου να µαθαίνει. Ξέρετε, για τη γενιά τη δική µου δεν ήταν ζητούµενο η διά βίου µάθηση. Ένα πτυχίο θεωρούνταν ήδη πολύ. Στην αµέσως επόµενη γενιά ήρθε η κουλτούρα των µεταπτυχιακών, των σπουδών σε προγράµµατα τύπου Erasmus και της ανάπτυξης επιπλέον δεξιοτήτων, κι επειδή τελικά θέλω διαρκώς να εξελίσσοµαι, έµαθα να µαθαίνω. Έτσι µπορώ να αποδίδω καλύτερα και στη δουλειά µου.
Ποια ήταν η πιο πρωτοποριακή εμπειρία σας ως δημοσιογράφος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης;
Στα «παραδοσιακά» ΜΜΕ, δεν θα έλεγα ότι υπάρχει µεγάλη πρωτοπορία. Τα new media είναι µια άλλη ιστορία. Από τις εµπειρίες µου που περιέχουν στοιχεία πρωτοπορίας, θα αναφέρω τις εκποµπές το 2010-2011 στην πρωινή ζώνη του offradio που είναι το πρώτο στην Ελλάδα επαγγελµατικό ιντερνετικό ραδιόφωνο. Τότε ανακάλυψα την απόλυτη ελευθερία έκφρασης, λόγω έλλειψης των ελεγκτικών µηχανισµών του κλασικού ραδιοφώνου. Επίσης, πρωτοποριακή πλατφόρµα στην οποία εργάστηκα για χρόνια ήταν το protagon, όπου για πρώτη φορά όλο το περιεχόµενο ήταν αρθρογραφία γνώµης µε ζητούµενο -και πάλι- την ελευθερία έκφρασης.
Την εποχή εκείνη, δεν υπήρχε ακόµη το «οικοσύστηµα» των youtubers και των influencers µε την απεριόριστη ελευθερία.
Πώς αντιμετωπίζετε τις προκλήσεις στον χώρο της επικοινωνίας και πως προετοιμάζεστε για ενδεχόμενες κρίσεις;
Η πιο καλή προετοιµασία για την κρίση είναι να είσαι σίγουρος ότι “Everybody has a plan, until they get punched in the mouth”, όπως έλεγε ο πυγµάχος Μάικ Τάισον. Από εκεί και πέρα, και σχετικά µε τις προκλήσεις, η επικοινωνία διαρκώς εξελίσσεται και µάλιστα µε έναν φρενήρη ρυθµό. Είναι πολύ εύκολο, στην εποχή του «τώρα» και της ταχύτητας, να παρασυρθείς από τάσεις που δεν ταιριάζουν στο προφίλ σου και να χάσεις επικοινωνιακά την ταυτότητά σου. Εξίσου εύκολο, όµως, είναι να µην ακολουθήσεις τάσεις και να βρεθείς, ξαφνικά, παρωχηµένος. Για αυτόν το λόγο, στη 4Hats επιµένουµε σε πολύ καλή ανάλυση του προφίλ του πελάτη και σε απολύτως εξατοµικευµένες προτάσεις. Ναι στο sur mesure, όχι στο φασόν!
Πώς η εμπειρία σας ως Διευθύντρια Επικοινωνίας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης επηρέασε την καριέρα σας και την προσέγγισή σας στην επικοινωνία;
Είχα τη µεγάλη χαρά και την τύχη να µε επιλέξει για συνεργάτιδα ο Κυριάκος Πιερρακάκης το 2019, και να ζήσω το θαύµα του ψηφιακού µετασχηµατισµού από την πρώτη στιγµή. Ήταν µια φανταστική εµπειρία, βλέπαµε να γίνεται πράξη το motto που είχαµε, «Κάθε µέρα µια µικρή αλλαγή», και µάλιστα βλέπαµε όλοι το Ελληνικό Δηµόσιο να ξεπερνά τον ιδιωτικό τοµέα σε καινοτοµία και πρωτοπορία. Είναι πολύτιµα τα εφόδια που πήρα από τη συνεργασία µου µε τον συγκεκριµένο πολιτικό και την υπόλοιπη οµάδα, µε κυριότερο την απόδειξη πως εάν βγάλεις το «δεν» την έκφραση «αυτό δεν γίνεται» θα ανακαλύψεις πως «αυτό γίνεται».
Από πλευράς επικοινωνίας, η θητεία µου στο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ήταν από µόνη της δυο τρία µεταπτυχιακά! Καθηµερινά, µέσα στην πανδηµία, έπρεπε να επικοινωνούµε στους πολίτες νέες υπηρεσίες, νέα µέτρα (θυµηθείτε το 13033 και τον κωδικό 6, ας πούµε) και να προσπαθούµε για ένα κράτος που θα εξυπηρετεί σε συνθήκες lockdown. Εξάσκηση στο Risk Communication που λέγαµε παραπάνω. Θα µπορούσα να µιλάω ώρες για αυτό, είναι από τις ωραιότερες εµπειρίες µου!
Ποια είναι η άποψή σας για τη σημασία της επικοινωνίας και της δημοσιογραφίας σε μια εποχή που κυριαρχούν οι ψηφιακές πλατφόρμες;
Και τα δύο είναι πιο αναγκαία από ποτέ, λόγω της ευκολίας στη διάδοση οποιουδήποτε µηνύµατος, των πάρα πολλών µέσων που υπάρχουν αλλά και της εξατοµίκευσης στην πρόσληψη µηνυµάτων. Κάποτε υπήρχαν δύο κανάλια τηλεόρασης, κρατικά ραδιόφωνα, εφηµερίδες, περιοδικά. Πλέον, είναι ασύλληπτο το πόσο διαφορετικά µηνύµατα λαµβάνει καθένας από εµάς στο προσωπικό του bubble που το δηµιουργεί ο ίδιος. Ανέκαθεν ζούσαµε σε µικρόκοσµους, αλλά τώρα πια ζούµε καθένας στον κόσµο του. Άρα, οι επαγγελµατίες τόσο της επικοινωνίας όσο και της δηµοσιογραφία έχουν καθοριστικό ρόλο και πρέπει διαρκώς να εξελίσσονται.
Πώς βλέπετε το μέλλον της δημοσιογραφίας και της επικοινωνίας σε μια εποχή που οι αλλαγές είναι τόσο ταχείες;
Βλέπω λαµπρό µέλλον τόσο για την επικοινωνία όσο και για τη δηµοσιογραφία. Στην εποχή που εσύ ο ίδιος είσαι ο εκδότης του εαυτού σου και δεν έχεις ιδέα ποιο θα γίνει αύριο το νέο TikTok, η ανάγκη επαγγελµατιών τόσο στην επικοινωνία όσο και στη δηµοσιογραφία θα αυξάνεται. Η λεγόµενη “δηµοσιογραφία των πολιτών”, για παράδειγµα, δεν αντικατέστησε τη δηµοσιογραφία. Τη συµπλήρωσε. Το εάν “η δηµοσιογραφία” το κατάλαβε και προσαρµόστηκε είναι άλλης τάξης ζήτηµα.
Ποια είναι η άποψή σας για τον ρόλο των γυναικών στην κοινωνία της τεχνολογίας και πώς προωθείτε την ισότητα των φύλων στον χώρο της ψηφιακής επικοινωνίας;
Με µεγάλη χαρά βλέπω συνεχώς γυναίκες στο οικοσύστηµα της τεχνολογίας σε πολλών ειδών ρόλους. Έχει πάρα πολλές µηχανικούς, προγραµµατίστριες, πολλές στο business κοµµάτι και φυσικά στην επικοινωνία. Είναι πολύ ευχάριστο το γεγονός ότι βλέπεις γυναίκες σε θέσεις ευθύνης και σε ρόλους πολύ υψηλών απαιτήσεων. Στην ψηφιακή επικοινωνία, όπως και γενικά στην επικοινωνία και τη διαφήµιση, οι γυναίκες κυριαρχούν. Στην 4Hats είµαστε κατά 75% γυναίκες.
Στο δηµόσιο βίο, πάντως, οι άνδρες αποτελούν ακόµη πολύ µεγάλη πλειοψηφία. Οι γυναίκες δεν συµµετέχουν εύκολα σε εκλογές και δεν είναι και εύκολο να εκλεγούν.
Σε 332 δήµους, µόλις 22 δήµαρχοι είναι γυναίκες. Για αυτό είναι τεράστιας σηµασίας το γεγονός ότι έχουµε Πρόεδρο της Δηµοκρατίας γυναίκα. Για να επιστρέψω στο χώρο της τεχνολογίας, πρωτοβουλίες όπως το Women in Digital µε ενθουσιάζουν. Δίνουν τη δυνατότητα στις γυναίκες να συστηθούν, να δείξουν τις δυνατότητές τους, να δικτυωθούν, να εξελιχθούν. Όχι µόνο να είναι ορατές, αλλά και να βάζουν τα γυαλιά σε πολύ κόσµο!