Λήδα Φουρλή, Διευθύντρια κοινωνικής υπευθυνότητας & ανάπτυξης του ομίλου FOURLIS: “Οι γυναίκες δεν πρέπει να περιμένουν πρόσκληση για να καθίσουν στο τραπέζι των αποφάσεων…”

Η Λήδα Φουρλή φέρει ένα βαρύ επιχειρηµατικό όνοµα αλλά το υποστηρίζει 100%. Ανήκει στη νεότερη, τη 2η γενιά της µεγάλης οικογενειακής επιχείρησης που γιγάντωσε περαιτέρω την κληρονοµιά της πρώτης. Το γεγονός ότι είναι Γυναίκα δεν της στέρησε στο ελάχιστο έναν πολυσήµαντο και πολλαπλό ρόλο στον όµιλο αποδεικνύοντας ότι το inclusion, το integration και το equality αποτελούν µέρος της κουλτούρας της οικογένειας πολύ πριν γίνουν τάση και µόδα: Είναι από το 2008 Σύµβουλος-Εκτελεστικό µέλος του Δ.Σ. της FOURLIS A.E. Συµµετοχών και επίσης Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της INTERSPORT ATHLETICS S.A. (από το 2005), Πρόεδρος από το 2006 του Δ.Σ. της TRADE STATUS Α.Ε.Ε. και φυσικά από το 2008 Διευθύντρια Κοινωνικής Υπευθυνότητας Οµίλου FOURLIS. 

«Γενικά δεν µου αρέσει να µιλάω ή να ακολουθώ τα γνωστά στερεότυπα» απαντά στην ερώτηση αν η εταιρική Υπευθυνότητα είναι πιο κοντά στο επαγγελµατικό DNA µιας Γυναίκας. «Έχουµε συνηθίσει να βλέπουµε γυναίκες στις Διευθύνσεις HR, Marketing ή CSR (Διευθύνσεις από τις οποίες έχω περάσει κι εγώ στον Όµιλό µας)» παραδέχεται η κα Λήδα Φουρλή για να προσθέσει ότι «ίσως τα στοιχεία της ενσυναίσθησης και της οµαδικότητας που συχνά είναι έντονα στις γυναίκες, να τις κάνει να οδηγούνται στην Εταιρική Υπευθυνότητα. Όµως αυτό δεν σηµαίνει ότι οι γυναίκες δεν µπορούν να είναι εξίσου αποτελεσµατικές ως ηγέτες και στα άλλα functions µιας εταιρείας. Αντίστοιχα και οι άντρες µπορεί να είναι πολύ επιτυχηµένοι CSR Managers. Σχετικά µε τη σηµασία της Εταιρικής Υπευθυνότητας, στον Όµιλο FOURLIS από πολύ νωρίς νιώσαµε πως έχουµε ευθύνη να επιστρέφουµε αξία στις κοινωνίες που δραστηριοποιούµαστε. Είναι καθήκον κάθε µεγάλου οργανισµού να συµβάλλει στη δηµιουργία ενός καλύτερου αύριο για όλους. Αισθάνοµαι εποµένως, ως ηγετικό στέλεχος ενός δυναµικού Οµίλου, ότι η Διεύθυνση Κοινωνικής Υπευθυνότητας µου δίνει τη δυνατότητα να γίνω µέρος µιας συνολικής προσπάθειας, µε επίκεντρο τον άνθρωπο και την κοινωνία. Η πρόκληση βρίσκεται µέσα και έξω από τον Όµιλο: Να βελτιώνουµε διαρκώς την καθηµερινή ζωή ανθρώπων. Να προστατεύουµε το Περιβάλλον. Να δίνουµε το ‘παρών’ όπου µπορούµε να βοηθήσουµε.»

Σε ποιο βαθμό η στρατηγική Βιωσιμότητας (sustainability) περιλαμβάνει τη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα; Έχετε υπογράψει τη Χάρτα Διαφορετικότητας. Τί ακριβώς σημαίνει η απόφαση αυτή για τον Όμιλο FOURLIS;

Ο Όµιλος FOURLIS αποτελεί µέλος του Οικουµενικού Συµφώνου του ΟΗΕ από το 2008. Στηρίζει σταθερά το όραµα των Ηνωµένων Εθνών για µια παγκόσµια συντονισµένη προσπάθεια δηµιουργίας ενός πιο βιώσιµου πλανήτη. Στόχος µας είναι να συνδέσουµε τις οικονοµικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές του επιδράσεις µε τους Παγκόσµιους Στόχους Βιώσιµης Ανάπτυξης. Έτσι, προσαρµόζουµε τις πρακτικές µας ώστε να διασφαλίζουµε ότι τόσο η Κοινωνική Υπευθυνότητα όσο και οι αρχές της Βιώσιµης Ανάπτυξης ενσωµατώνονται στις καθηµερινές µας λειτουργίες. Στο πλαίσιο αυτό, αλλά και επειδή πάντα έχουµε ως «πυξίδα» τις Αξίες µας, έχουµε βάλει τη διαφορετικότητα και την συµπερίληψη ως στρατηγική µας προτεραιότητα. Σε ένα περιβάλλον που αλλάζει διαρκώς, η αναγνώριση της διαφορετικότητας στους ανθρώπους µας και η επιδίωξη της συµπερίληψης όλων σε ένα εργασιακό περιβάλλον όπου όλοι νιώθουν ότι ανήκουν, πιστεύω οτι δηµιουργεί αξία και τελικά φέρνει καλύτερα αποτελέσµατα στον ίδιο τον οργανισµό. Η υπογραφή της Χάρτας Διαφορετικότητας δείχνει τη δέσµευσή µας στην κατεύθυνση αυτή. Φυσικά, υπάρχει και ένα πολύ µεγάλο πλάνο ενεργειών για να το κάνουν πράξη όλο αυτό.

Πόσο σημαντική είναι για εσάς η μέγιστη δυνατή συμμετοχή των Γυναικών στο προσωπικό και η μέγιστη δυνατή εκπροσώπησή τους στο EXCOM;

Τα τελευταία χρόνια, αλλά κυρίως µετά την πανδηµία µε τον Covid, έχουν αλλάξει πολλά στον εργασιακό χώρο. Οι εργαζόµενοι και κυρίως οι πιο νέοι, απαιτούν µια πιο ανθρωποκεντρική ηγεσία στις εταιρείες όπου βρίσκονται, θέλουν να ζουν και να εργάζονται σε ένα εργασιακό περιβάλλον που ασχολείται µε τη βιωσιµότητα της κοινωνίας και του πλανήτη. Οι γυναίκες µπορούν να είναι και ανθρωποκεντρικές και αποτελεσµατικές. Γι’ αυτό είναι σηµαντικό να υπάρχει µεγάλη συµµετοχή των γυναικών στο Ανθρώπινο Δυναµικό µας. Στον Όµιλό µας αυτή τη στιγµή το 53% των ανθρώπων µας είναι γυναίκες. Αυτό όµως δεν αρκεί. Θέλουµε να βελτιώσουµε τα ποσοστά των γυναικών και στις ηγετικές θέσεις. Γι’ αυτό και σχεδιάζουµε πολλές ενέργειες, όπως συστήµατα Mentoring και εκπαιδεύσεις για να ενδυναµωθούν οι γυναίκες και να αναλαµβάνουν πιο πολλές διοικητικές θέσεις. Βλέπουµε πια τις γυναίκες και στα Δ.Σ. να είναι συνεχώς περισσότερες. Παρότι δεν µου αρέσει η ιδέα των ποσοστώσεων, είναι αναγκαίο να γίνεται το πρώτο βήµα και έτσι βλέπουµε το 25% των µελών ΔΣ να είναι γυναίκες. Αυτό που επιδιώκουµε είναι να υπάρχουν ουσιαστικές ευκαιρίες, ίσες ευκαιρίες σε γυναίκες και άνδρες, να ανέλθουν επαγγελµατικά χωρίς προκαταλήψεις.

Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους αναπτύσσετε δράσεις που αφορούν τον τομέα Κοινωνικής Υπευθυνότητας;

Η Διεύθυνση Κοινωνικής Υπευθυνότητας του Οµίλου µας υλοποιεί ένα ετήσιο πρόγραµµα δράσεων και πρωτοβουλιών µε κύριους άξονες τον σεβασµό στον άνθρωπο, τη στήριξη της κοινωνίας και την προστασία του Περιβάλλοντος. Στα προγράµµατα αυτά, συγκαταλέγονται το πρόγραµµα ΕΥ ΖΗΝ το οποίο περιλαµβάνει δράσεις που στοχεύουν στην ενηµέρωση των εργαζοµένων για θέµατα υγείας και ευζωίας και στην παρακίνησή τους για την υιοθέτηση ενός υγιεινού µοντέλου ζωής. Πρόσφατα, εντάξαµε στο πρόγραµµα αυτό και Γραµµή Ψυχολογικής υποστήριξης για τους ανθρώπους µας καθώς και webinars µε θέµατα όπως οι διαπροσωπικές σχέσεις, η διαχείριση του άγχους, η προσωπική ανάπτυξη και πολλά άλλα.

Παράλληλα, έχουµε σχεδιάσει και υλοποιούµε προγράµµατα έµπρακτης στήριξης της κοινωνίας όπως το πρόγραµµα της ΙΚΕΑ «ΣΤΑΘΜΟΙ ΧΑΡΑΣ» µε το οποίο εξοπλίζουµε δηµοτικούς βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθµούς στην Ελλάδα και την Κύπρο και της INTERSPORT «WOMANISM» το οποίο στοχεύει στην ενδυνάµωση των γυναικών µέσα από την ανάδειξη αθλητριών που αποτελούν έµπνευση για όλους µας. Παράλληλα, στηρίζουµε πληθώρα ΜΚΟ, όπως το Make-a-wish, το ΜΠΟΡΟΎΜΕ, τη ΦΛΟΓΑ κ.ά. µέσα από συγκεκριµένα προγράµµατα και εθελοντικές δράσεις. Και φυσικά είµαστε παρόντες σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, όπως η πανδηµία covid-19 κατά την οποία προσφέραµε προϊόντα σε νοσοκοµεία αναφοράς αλλά και σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών (πυρκαγιές στο Μάτι και τη Β. Εύβοια, κακοκαιρία ΙΑΝΟΣ που έπληξε τη Θεσσαλία, σεισµική δόνηση που έπληξε την περιοχή της Ελασσόνας και του Τυρνάβου κ.ά.), προσφέροντας υλική βοήθεια για την ανακούφιση των πληγέντων.Σε όλα αυτά, θα ήθελα να προσθέσω και τις εθελοντικές πρωτοβουλίες για την προστασία του Περιβάλλοντος. Στοχεύουµε στη µείωση των περιβαλλοντικών µας επιπτώσεων, στην εξοικονόµηση φυσικών πόρων καθώς και στην ευαισθητοποίηση εργαζοµένων και κοινού σε θέµατα προστασίας του Περιβάλλοντος και υιοθέτησης µιας υπεύθυνης στάσης ζωής.

Πως μπορούν οι επιχειρήσεις να βοηθήσουν τις Γυναίκες να αναπτυχθούν στο επαγγελματικό περιβάλλον;

Για εµάς στον Όµιλο FOURLIS οι γυναίκες έχουν πολύ ισχυρή θέση και αυτό αποδεικνύεται, όπως σας είπα και προηγουµένως, από τη συµµετοχή τους στο συνολικό δυναµικό µας που είναι 53%. Είναι βασική αξία µας όλοι οι εργαζόµενοι, ανεξαρτήτως φύλου ή άλλων διαφορών, να έχουν ίσες ευκαιρίες για ανέλιξη µέσα στον οργανισµό. Οι γυναίκες µε ικανότητες έχουν αποδείξει πως µπορούν να είναι σπουδαίες ηγέτιδες. Για να γίνει αυτό και να αναδειχτούν περισσότερες γυναίκες, µια εταιρεία χρειάζεται να κοιτάξει πρώτον τις διαδικασίες της, όπως τις διαδικασίες στελέχωσης, αξιολόγησης, προαγωγών, εκπαίδευσης κλπ ώστε να διασφαλίζουν ότι ενθαρρύνονται οι γυναίκες να αναλάβουν περισσότερες θέσεις ευθύνης. Το δεύτερο και σίγουρα πιο δύσκολο, είναι η κουλτούρα. Γνωρίζουµε πως η κουλτούρα χτίζεται αργά αλλά είναι αυτό που χαρακτηρίζει µια εταιρεία. Πρέπει λοιπόν οι εταιρείες να δουν τα µικρά και τα µεγάλα που δηµιουργούν αυτή την κουλτούρα ενσωµάτωσης και ανάδειξης των γυναικών. Και φυσικά χρειάζονται πρότυπα γυναικών που να εµπνέουν τις υπόλοιπες να βγουν µπροστά και να διεκδικήσουν το ρόλο τους µέσα στον κάθε οργανισµό.

Για το άμεσο μέλλον ποια είναι τα σχέδια του Ομίλου FOURLIS, στον τομέα ευθύνης σας; Θα εστιάσετε σε πιο ευάλωτες ομάδες που χρήζουν προσοχής;

Εκτός από τα προγράµµατα που προανέφερα και τα οποία θα συνεχιστούν, το αµέσως επόµενο διάστηµα θα εστιάσουµε αρκετά στο θέµα της Διαφορετικότητας και Συµπερίληψης (Diversity & Inclusion) υλοποιώντας µια σειρά σηµαντικών δράσεων που εγκαινιάστηκαν µε την υπογραφή της Χάρτας Διαφορετικότητας αλλά και τη δηµιουργία Πολιτικής Ανθρωπίνων Δικαιωµάτων για τον Όµιλο.

Η INTERSPORT θα ενισχύσει το πρόγραµµα WOMANISΜ εµπνέοντας τις γυναίκες να πιστέψουν στις δυνατότητες και στην ανεξάντλητη δύναµη που έχουν µέσα τους, ενώ ο Όµιλος ξεκινά µια νέα συνεργασία µε το ελληνικό περιοδικό δρόµου ΣΧΕΔΙΑ για τη στήριξη των αστέγων.Οι εταιρείες µας θα είναι, επίσης, πάντα παρούσες σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών µε στόχο την ανακούφιση των συνανθρώπων µας που βρίσκονται σε ανάγκη.

Με την κλιµατική αλλαγή να αποτελεί θέµα ύψιστης σηµασίας στην παγκόσµια ατζέντα, ο Όµιλος θα συνεχίσει να εστιάζει στην εφαρµογή υπεύθυνων πρακτικών όπως τα προγράµµατα µείωσης της κατανάλωσης Ενέργειας και των εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου και ορθής διαχείρισης αποβλήτων. Επίσης οι εταιρείες µας ήδη παρέχουν όλο και περισσότερα προϊόντα που στηρίζουν έναν βιώσιµο τρόπο ζωής, ενώ ο Όµιλος έχει στόχο, κυρίως µέσω της ΙΚΕΑ, να δώσει έµπνευση σε όλες και όλους να υιοθετούν έναν βιώσιµο τρόπο ζωής στο σπίτι, στο χώρο εργασίας, στη γειτονιά, στην πόλη, οπουδήποτε. Η στρατηγική βιώσιµης ανάπτυξης του Οµίλου στοχεύει στη δηµιουργία αξίας σε όλο το φάσµα της επιχειρηµατικής µας δραστηριότητας, για όλα τα ενδιαφερόµενα µέρη µας, πάντα µε υπευθυνότητα και διαφάνεια. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι ο Όµιλος FOURLIS αποτελεί µια από τις 35 εισηγµένες εταιρείες που συνιστούν µέρος της αρχικής σύνθεσης του νέου Δείκτη ATHEX ESG, επιβεβαιώνοντας την προσήλωσή του στη διαρκή βελτίωση της θέσης του σε θέµατα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εταιρικής διακυβέρνησης και που απασχολούν όχι µόνο του επενδυτές και τις κεφαλαιαγορές παγκοσµίως, αλλά και την παγκόσµια κοινότητα ευρύτερα.

Πιστεύετε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η τηλε-εργασία, το Ηλεκτρονικό Εμπόριο κλπ ενίσχυσαν τις Γυναίκες εργαζόμενες ή τις πήγαν «πίσω»;

Η πανδηµία µας έφερε αντιµέτωπους µε πρωτόγνωρες καταστάσεις και ο µοναδικός τρόπος λειτουργικής συνέχειας ήταν ο ψηφιακός. Τόσο οι επιχειρήσεις όσο και το κράτος πραγµατοποίησαν εκπληκτική πρόοδο στο κοµµάτι του ψηφιακού µετασχηµατισµού διευκολύνοντας το εµπόριο, την εκπαίδευση αλλά και πολλούς άλλους κλάδους να συνεχίζουν τη λειτουργία τους κατά τις περιόδους των lockdowns. Προσαρµοστήκαµε και συνεχίσαµε να λειτουργούµε. Μάθαµε να δουλεύουµε από το σπίτι, να κάνουµε τις αγορές µας αλλά και πάρα πολλές από τις δραστηριότητές µας online. Οι γυναίκες και πάλι κλήθηκαν να στηρίξουν το σπίτι τους, το νοικοκυριό, το διάβασµα των παιδιών και τη φροντίδα των ηλικιωµένων γονιών µέσα από το χώρο του σπιτιού. Αυτό σίγουρα τις επιβάρυνε και είδαµε ότι πολλές γυναίκες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την εργασία τους. Όµως, παρουσιάστηκαν και ευκαιρίες. Η δυνατότητα τηλε-εργασίας άνοιξε νέους ορίζοντες σε πολλές γυναίκες που είδαν ότι έτσι µπορούν να εξοικονοµήσουν χρόνο, αλλά και να είναι πιο κοντά σε αγαπηµένα τους πρόσωπα. Αυτό που έγινε αναγκαστικά για να προσαρµοστούν οι εταιρείες µέσα στην πανδηµία, τώρα παρουσιάζεται ως επιλογή. Η ευέλικτη εργασία θα είναι ένα σηµαντικό εργαλείο ενδυνάµωσης των γυναικών. Είναι κάτι που οι γυναίκες µπορούν να το αξιοποιήσουν είτε ως στελέχη επιχειρήσεων είτε ως οι ίδιες επιχειρηµατίες.

Και μια προσωπική ερώτηση: τί είναι αυτό που σας απογοητεύει, αυτό που σας παρακινεί-εμπνέει και αυτό που σας πεισμώνει περισσότερο στον εργασιακό σας χώρο;

Αυτό που µε παρακινεί είναι όταν βρίσκω νόηµα σε αυτό που κάνω. Θέλω η δουλειά µου και το αποτέλεσµα που παράγω να µε κάνει χρήσιµη στους γύρω µου. Με παρακινεί να βλέπω ανθρώπους να εξελίσσονται, να έχουν πάθος γι’ αυτό που κάνουν και να επηρεάζουν θετικά και εκείνοι µε τη σειρά τους, τους γύρω τους. Με εµπνέουν οι Άνθρωποι που ξεπερνούν τις δυσκολίες, που αγωνίζονται, που δεν το βάζουν κάτω, που πέφτουν και ξανασηκώνονται. Με εµπνέουν οι ιδέες που προχωράνε τις εταιρείες και την Κοινωνία µπροστά. Με εµπνέει η θετική στάση ζωής, αλλά που δεν εθελοτυφλεί στα αρνητικά στοιχεία που σίγουρα υπάρχουν. Με παρακινεί ο αγώνας ανθρώπων που έχουν «αδικηθεί» από τη ζωή, σύµφωνα µε τα κοινωνικά στερεότυπα αλλά συνεχίζουν να πηγαίνουν τη ζωή τους µπροστά. Και µια και µιλάµε για τον εργασιακό χώρο, µε παρακινεί η αφοσίωση στο αποτέλεσµα αλλά πάντα µε γνώµονα τις Αξίες τις εταιρείας µου αλλά και τις προσωπικές µου. Προσπαθώ να µην απογοητεύοµαι τελείως. Ναι στενοχωριέµαι, ναι πέφτω όταν βλέπω να µην γίνονται τα πράγµατα όπως θα µπορούσαν να γίνουν. Με απογοητεύει όταν βλέπω ανθρώπους που έχουν δυναµικό, που είναι ηγέτες, να µένουν πίσω, είτε λόγω αδυναµιών του συστήµατος είτε εξαιτίας των δικών τους αντιλήψεων και αναστολών. Και µε στενοχωρεί όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα, λόγω περιορισµένων πόρων, να εξυπηρετήσουµε και άλλους σκοπούς µέσα από τη Διεύθυνση Κοινωνικής Υπευθυνότητας του Οµίλου µας. Γι’ αυτό προσπαθούµε να αξιολογούµε σωστά τις ανάγκες της Κοινωνίας και να είµαστε χρήσιµοι και αποτελεσµατικοί µε το έργο µας.

Ένα μήνυμα για τις Γυναίκες που προσπαθούν και δίνουν καθημερινό αγώνα να αποδείξουν ότι είναι ισάξιες των ανδρών στο επαγγελματικό περιβάλλον;

Δεν θεωρώ πως οι γυναίκες πρέπει να σκέφτονται µε όρους ανταγωνιστικούς απέναντι στους άντρες. Οι γυναίκες είναι ίσες µε τους άντρες, αλλά όχι ίδιες. Οι γυναίκες µπορούν να είναι υπέροχες ηγέτιδες αρκεί να δουν τα στοιχεία της ενσυναίσθησης, της συµπόνιας, της οµαδικότητας που συνήθως χαρακτηρίζουν το ηγετικό τους στυλ, ως πλεονεκτήµατα και όχι ως αδυναµίες στο ρόλο τους ως ηγέτες.

Οι γυναίκες είναι ανθρωποκεντρικές αλλά και αποτελεσµατικές µαζί. Και όταν συνεργάζονται αρµονικά µε τους άντρες, το αποτέλεσµα δεν µπορεί παρά να είναι εκπληκτικό.Οι γυναίκες πολλές φορές δεν έχουν δυνατή φωνή. Έχουν, όµως πολύ σηµαντικά πράγµατα να πουν. Οι γυναίκες χρειάζεται να κάτσουν στο τραπέζι των αποφάσεων χωρίς να περιµένουν απαραίτητα να τις προσκαλέσουν. Χρειάζεται να ξεπεράσουν τα στερεότυπα που υπαγορεύουν στα κορίτσια και τις γυναίκες να είναι πάντα «το καλό παιδί» και να διεκδικήσουν τη θέση τους. Οι γυναίκες έχουν δύναµη, ικανότητα και ευαισθησία µαζί. Ως ηγέτες έχουν πολλά να δώσουν στις οικογένειές, στις εταιρείες τους και στην κοινωνία.

 

Related Post