Μαίρη Αναστασίου: CONTENT DIRECTOR, VALUECOM

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

Μόνο με αυθεντικότητα και διαφάνεια, θα καταφέρουμε να έρθουμε κοντά στην GEN Z, που τοποθετείται ηχηρά, με ισχυρή άποψη.

Η Μαίρη Αναστασίου, με 10 χρόνια εμπειρίας στον χώρο της επικοινωνίας, μοιράζεται τις σκέψεις της για το PR, το ψηφιακό marketing, το content marketing, το influencer marketing, τα social media και πολλά άλλα, τονίζει τη σημασία της «συνάντησης» των διαφορετικών γενεών στον χώρο εργασίας ενώ θεωρεί απαραίτητη την Καινοτομία για να κρατήσει το ενδιαφέρον του νεαρού κοινού. Το οποίο όπως επισημαίνει εύστοχα μπορούμε να προσεγγίσουμε μόνο με αυθεντικότητα και διαφάνεια.

Μετράτε 10 χρόνια στον χώρο του PR, θα λέγατε ότι ανήκετε στο κλασικό PR ή στο Digital PR. Είναι δύο «κόσμοι χωριστά»;

Μετράω 10 χρόνια στο χώρο της επικοινωνίας. Ξεκίνησα με το Digital Marketing, που εκείνη την περίοδο το Facebook είχε τη δυναμική που σήμερα παρουσιάζει η πλατφόρμα του TikTok. Ήταν όλα πρωτόγνωρα και υπήρχε εξαιρετικό ενδιαφέρον σε σχέση με το πως μπορεί να αξιοποιηθεί η συγκεκριμένη πλατφόρμα για τις ανάγκες των πελάτων μας. Με το κλασικό PR, ασχολούμαι τα τελευταία δύο χρόνια και καταλήγω στο ότι όταν αντιλαμβάνεσαι το τι θες να επιτύχεις μέσω της επικοινωνίας, δεν έχει σημασία το πόσο “οικείο” σου είναι το μέσο που θα χρησιμοποιήσεις. Μπορούμε όλοι να εκπαιδευτούμε σε οποιαδήποτε πλατφόρμα, σε οποιοδήποτε “εργαλείο” και μέσο. Η αντίληψη μας όμως καλλιεργείται μόνο μέσα από την καθημερινή επικοινωνία και τριβή με τους πελάτες μας. Οπότε, για να συνοψίσω, η επικοινωνία είναι ένας κόσμος, γεμάτος με πολλά και διαφορετικά μέσα και χαίρομαι που ανήκω σε αυτόν και τον ανακαλύπτω καθημερινά.

Πώς θα περιγράφατε το digital mentality και πώς επηρεάζει τη δημιουργία περιεχομένου;

Το ψηφιακό περιβάλλον προσδιορίζεται από τη γρήγορη κατανάλωση περιεχομένου. Η ταχύτητά του, ορίζει και την ταχύτητα όλων εμάς, που εργαζόμαστε και τοποθετούμαστε μέσα σε αυτό. Το ερώτημα είναι ένα: Πώς θα καταφέρω μέσα σε αυτό το περιβάλλον να κερδίσω την προσοχή του χρήστη και να έχω impact με διάρκεια; Αν και είναι πολύ-παραγοντική η ανάλυση του συγκεκριμένου ερωτήματος, θα σταθώ στο στοιχείο της αυθεντικότητας και του κατάλληλου timing. Ακούω, παρατηρώ και παρακολουθώ το κοινωνικό περιβάλλον, ώστε να ξέρω που απευθύνομαι. Φροντίζουμε πάντα με την ομάδα μας, να δημιουργούμε περιεχόμενο που εκφράζει τη φιλοσοφία και τις αξίες των πελατών μας. Προσαρμόζουμε τη στρατηγική μας με οδηγό την απολεσματικότητα σε ποιοτικό και ποσοτικό επίπεδο. Όλα είναι δυναμικά και αυτό είναι που με συναρπάζει.

Ποια είναι η σημασία των ψηφιακών δημοσίων σχέσεων (digital PR) στον σημερινό ψηφιακό κόσμο και πώς συνδέονται με το περιεχόμενο που δημιουργείτε;

Αφού εστιάζουμε στο Digital PR, σκέφτομαι Content Marketing και Influencer Marketing. Όλα ζουν στον ψηφιακό κόσμο και εκεί η πληροφορία “σερβίρεται” πρώτη, δίνοντάς του το avantage να αποτελεί μέσο ενημέρωσης για τα παραδοσιακά μέσα. To περιεχόμενο που δημιουργούμε ακολουθεί τις προδιαγραφές του ψηφιακού περιβάλλοντος και ορίζεται από τις τάσεις αυτού. Το AI δημιουργεί νέα δεδομένα σε σχέση με την παραγωγή περιεχομένου, παρατηρώντας ότι το ChatGPT είναι πλέον αποθηκευμένο στα αγαπημένα μας. Οι Influencers αποτελούν τη φωνή αυτού του κόσμου και εμείς καλούμαστε σε κάθε καμπάνια, να επιλέξουμε τις φωνές εκείνες που μπορούν να εκφράσουν τα μηνύματα των brands που διαχειριζόμαστε. Αν το περιεχόμενο δεν ακολουθεί τις προδιαγραφές του μέσου μέσα στο οποίο βρίσκεται, τότε απλώς υπάρχει, χωρίς να είναι αποτελεσματικό.

Πώς αντιμετωπίζει ο χώρος του PR αλλά και η εταιρεία στην οποία βρίσκεστε το θέμα του ageism στον ψηφιακό χώρο, ειδικά όσον αφορά τους νέους; Τους αντιμετωπίζει ως εργαζόμενους με περιορισμένη εμπειρία ή ως «θεούς» που κατέχουν τη νέα γνώση;

Βρίσκω πολύ ενδιαφέρουσα την ερώτηση, καθώς εδώ τίθεται ένα ζήτημα που αφορά στην εταιρική κουλτούρα. Από την προσωπική μου εμπειρία, αλλά και συζητήσεις με φίλους μου, που εργάζονται στο χώρο της επικοινωνίας, σε senior ρόλους, όντας millennials, παρατηρώ ότι πλέον υπάρχει περισσότερος χώρος για να «ακουστούμε» και δίνεται έμφαση στην τοποθέτησή μας, διότι κατανοούμε καλύτερα το ψηφιακό περιβάλλον και τους «κανόνες» του. Η συνάντηση και παραγωγική σύγκρουση των διαφορετικών γενεών στο χώρο εργασίας είναι απαραίτητη, για να δημιουργήσεις κάτι δυνατό, με αξία. Στην εταιρεία μας, οι νέοι άνθρωποι δίνουν τον παλμό τους καθημερινά σε όλα μας τα projects και τα πιο έμπειρα στελέχη είναι δίπλα μας, για να μας καθοδηγούν και να μας δίνουν λύσεις.

Πως αντιμετωπίζετε το content για διαφορετικές ηλικίες; Υιοθετείτε την άποψη ότι έχουν καταργηθεί τα target groups και να έχουν αντικατασταθεί από ψηφιακές φυλές (tribes);

Ο ορισμός του κοινού στο οποίο απευθυνόμαστε κάθε φορά, αποτελεί το θεμέλιο οποιασδήποτε στρατηγικής επικοινωνίας. Όλες οι πλατφόρμες, μας δίνουν πρόσβαση σε μακροσκελή reports που αναλύουν τα κοινά που μας ενδιαφέρουν. Αρκούν για να καταλάβουμε τον καταναλωτή; Σε αυτό το σημείο, μπαίνουν στη συζήτηση τα tribes, δηλαδή άνθρωποι που συνδέονται μεταξύ τους σε συναισθηματικό επίπεδο, καθώς φέρουν τις ίδιες αξίες σε σχέση με το τι επιλέγουν να καταναλώσουν. Δεν αμφισβητώ τη σημασία των demographics, απλώς παρατηρώ ότι δεν αρκεί μια τόσο επιφανειακή στόχευση. Προσδιοριζόμαστε μέσα από ενδιαφέροντα και συμπεριφορές και έτσι δηλώνουμε το που ανήκουμε, το τι μας εκφράζει. Οι ψηφιακές φυλές απαιτούν την εμβάθυνση στη δημιουργία περιεχομένου, αν θέλουμε να αγγίξουμε τα πραγματικά ενδιαφέροντα του κοινού που στοχεύουμε και να δημιουργήσουμε αυθεντική – ποιοτική σύνδεση ανάμεσα στα brands και τους καταναλωτές.

Αντίστοιχα θεωρείτε ότι τα διαφορετικά verticals (φαρμακευτικές, ενέργεια, FMCG) έχουν διαφορετικές γλώσσες με τις οποίες μιλάνε στα κοινά τους;

Η γλώσσα προσδιορίζεται από τα κοινά στα οποία απευθυνόμαστε, την ταυτότητα του εκάστοτε brand και τις νόρμες κάθε industry. Προφανώς και προσαρμόζουμε το tonality και το περιεχόμενο βάσει των παραπάνω. Πολλές φορές η ανάγκη διαφοροποίησης από τον ανταγωνισμό, εντός του ίδιου vertical, επηρεάζει τη γλώσσα που χρησιμοποιεί κάθε brand. Eπίσης, όπως εξελίσσονται οι καταναλωτές, έτσι εξελίσσεται και η γλώσσα που χρησιμοποιούμε για να τους μιλήσουμε.

Πώς μπορεί η ανάλυση δεδομένων να βοηθήσει στην κατανόηση και την απάντηση στις ανάγκες των νέων της GEN Z;

Χαίρομαι που θα μιλήσουμε για την αγαπημένη μου γενιά, μιας και αρκετοί συνάδελφοί μου ανήκουν σε αυτή! Πρόκειται για τα παιδιά της τεχνολογίας, που αποκτούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην καταναλωτική πίτα. Η Gen Z εκφράζεται στο ψηφιακό περιβάλλον, συνεπώς μόνο μέσω της ανάλυσης δεδομένων μπορούμε να καταλάβουμε τι σκέφτεται και πως συμπεριφέρεται. Αναλύοντας τη συζήτηση στα Social Media, τα brands έχουν την ευκαιρία να συλλέγουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και να εντοπίζουν τις τάσεις στο ξεκίνημά τους. Επίσης, ο όγκος του περιεχομένου από τη συγκεκριμένη γενιά είναι τεράστιος, οπότε έχουμε τη δυνατότητα να μελετάμε δεδομένα σε μεγάλη κλίμακα. Τέλος, με απόλυτη προϋπόθεση τα γρήγορα αντανακλαστικά, τα brands έχουν την ευκαιρία να απαντήσουν στις ανάγκες της Gen Z, ανοίγοντας real-time διάλογο με τους καταναλωτές αυτής της γενιάς, σε όποια πλατφόρμα και αν βρίσκονται. Μόνο με αυθεντικότητα και διαφάνεια, θα καταφέρουμε να έρθουμε κοντά σε αυτή τη γενιά, που τοποθετείται ηχηρά, με ισχυρή άποψη.

Ποια είναι η σημασία της συνεχούς καινοτομίας στη δημιουργία περιεχομένου για να κρατήσετε το ενδιαφέρον του νεαρού κοινού;

Θα έλεγα να περάσω αυτή την ερώτηση σε κάποιο στέλεχος του TikTok, αλλά αφού τίθεται σε εμένα, θα απαντήσω, κάνοντας και λίγο χιούμορ. Η καινοτομία είναι λέξη-κλειδί σε ό,τι αφορά τη δημιουργία περιεχομένου που είναι appealing στα νεανικά κοινά. Το video content έχει σχεδόν εξαφανίσει οποιοδήποτε άλλο είδος περιεχομένου, που απευθύνεται σε αυτό το ηλικιακό group. Αναζητούμε καθημερινά τα trends, νέες τεχνολογίες και δημιουργικά concepts για να φέρουμε καινοτόμα στοιχεία στο περιεχόμενο που δημιουργούμε.

Πώς μπορούν οι κοινωνικές πλατφόρμες να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση του ageism και την προώθηση της πολυφωνίας;

Τα τελευταία χρόνια, ακούω τις λέξεις diversity and inclusion πολύ συχνά, είτε βλέποντας ένα τηλεοπτικό προϊόν, είτε συμμετέχοντας σε ένα business meeting, είτε παρατηρώντας περιεχόμενο στα Social Media. Προτείνω να μη γίνεται χρήση των όρων ως trending και να περάσουμε στην πράξη. Τα Social Media έχουν ήδη δώσει φωνή στους νέους που φοβούνται να εκφραστούν και ίσως μπορούν να αποτελέσουν ένα μέσο για να γίνει η “αδυναμία”, ικανότητα για όλους. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να δημιουργήσουμε awareness και να αποβάλλουμε τα στερεότυπα. Αν όχι στα Social Media, τότε που; Οι μεγαλύτερες γενιές αποκτούν με αυτό τον τρόπο την ευκαιρία να συνδεθούν με πρόσωπα που δεν ζουν κοντά τους, να γνωρίσουν νέο κόσμο και να αποκτήσουν μεγαλύτερη οικειότητα με την τεχνολογία, ώστε να εξυπηρετούνται και να προστατεύονται. Η συνάντηση των διαφορετικών γενεών στα Social Media μόνο γόνιμη μπορεί να είναι, ώστε να κατανοήσουμε περισσότερο τον τρόπο που σκέφτονται οι διαφορετικές γενιές, να ανταλλάξουμε εμπειρίες και να εξελιχθούμε μαζί μέσω ενός περιβάλλοντος που ενισχύει την πολυφωνία, αλλά χρειάζεται φιλτράρισμα ώστε να περιοριστεί ο “θόρυβος”.

Ποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης σας εκφράζει περισσότερο σε επαγγελματικό και ποιο σε προσωπικό επίπεδο;

Η αλήθεια είναι ότι τα παρακολουθώ όλα, αλλά απολαμβάνω λίγο περισσότερο τo Instagram σε προσωπικό επίπεδο.

Μου αρέσει η εμπειρία που προσφέρει η πλατφόρμα και τα χαρακτηριστικά της. Σε επαγγελματικό επίπεδο, το TikTok με συναρπάζει, διότι προσπαθώ ακόμα να εξερευνήσω το πως μπορούν να τοποθετηθούν διαφορετικά brands μέσα σε αυτό. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν κάποια εξαιρετικά cases στο ελληνικό market.

Είναι η δουλειά σας ένα γυναικείο επάγγελμα; Και αν ναι πως θα έπρεπε να αντιμετωπίζει τους άνδρες σε επίπεδο ευκαιριών, γυάλινης οροφής κλπ. Μήπως δημιουργείται στο PR, νοοτροπία discrimination έναντι των ανδρών;

Νομίζω ότι η θέση μου απέναντι σε οποιοδήποτε είδος διάκρισης είναι προφανής. Δεν είναι ένα γυναικείο επάγγελμα, ωστόσο οι γυναίκες επικρατούν αριθμητικά. Στη νέα γενιά εργαζομένων, βλέπουμε όλο και περισσότερoυς άντρες να μπαίνουν στο χώρο και χαίρομαι πραγματικά γι’αυτό. Τις ευκαιρίες τις δημιουργούμε εμείς και είμαι βέβαιη ότι αν κάποιος επιθυμεί να κάνει καριέρα σε αυτό το χώρο, το φύλο του δεν θα αποτελέσει εμπόδιο.

Ποια συμβουλή θα δίνατε σε νεότερες κοπέλες;

Ξέρω ότι η Gen Z δεν τα πηγαίνει καλά με τις συμβουλές. Θα προτιμήσω να μοιραστώ κάτι από την εμπειρία μου μέχρι σήμερα: Nα δουλεύετε με πάθος, να κάνετε ερωτήσεις, όσο αφελείς και αν σας φαίνονται, να παρατηρείτε το περιβάλλον στο οποίο κινείστε και να μαθαίνετε όσα περισσότερα μπορείτε για το περιβάλλον στο οποίο θέλετε να βρεθείτε, να παίρνετε ρίσκα, να μην περιορίζεστε σε ρόλους και να κυνηγάτε τη γνώση. Η γνώση είναι δύναμη και παρόλο που δεν περίμενα να ολοκληρώσω τη συνέντευξη με μια κλισέ φράση, θα μείνω σε αυτό. Ευχαριστώ πολύ.

Related Post