Στη Σόνια Χαϊμαντά
Στο PR αλλά και στο ψηφιακό PR υπάρχουν αρκετά επιχειρηµατικά «δίδυµα». Τόσο πανοµοιότυπα, όσο και ανόµοια, που ωστόσο αλλοσυµπληρώνονται, αλληλοκαλύπτονται και µε ένα µαγικό τρόπο συµφωνούν και βελτιώνει ο ένας τον άλλον. Η περίπτωση της Nomads Agency µε συνιδρύτριες τη Μαρία Κωφίδου και τη Σόφι Ορφανίδη-Σαραφάκη, µε διαφορετικό background και αφετηρία αλλά συµπόρευση σε µια φιλοσοφία και όραµα που εστιάζει στην αµεσότητα, την όρεξη για δουλειά, την ειλικρίνεια, το πάθος για δηµιουργικότητα και κυρίως αυτογνωσία. Δεν υπάρχει κανείς που να τις γνωρίζει καλύτερα και να µπορεί να τις συστήσει πιο εύστοχα από τις ίδιες:
«Είµαστε ένα 360ο Digital Boutique Agency που διακρίνεται για ευελιξία του, την αµεσότητα του και τη γρήγορη ανταπόκριση σε κάθε είδους προκλήσεις. Δεν χρησιµοποιούµε ποτέ ένα µόνο κανάλι. Ανάλογα µε το κοινό που απευθύνεται ο πελάτης και τους στόχους του, εφαρµόζουµε το σχέδιο ψηφιακού µάρκετινγκ στα σωστά κανάλια για καλύτερα αποτελέσµατα. Έχουµε πάντα στη σκέψη µας ότι κάθε πελάτης έχει διαφορετικές ανάγκες ή αρκετές φορές και ανάγκες που µπορεί να µην έχει εντοπίσει. Eίµαστε ιδιαίτερα χαρούµενες που στην ταπεινή µας αρχή µας έχουν εµπιστευτεί brands όπως ο Ξενοδοχειακός Όµιλος Πέτρα & Φως, η Star Automotive Hellas, η Delloite και µας τιµά η εµπιστοσύνη των ανθρώπων που από τη σύλληψη της επιχειρηµατικής τους ιδέας µέχρι την υλοποίηση και την ανάπτυξη της, µας επέλεξαν ως συνοδοιπόρους.
Είτε το πιστεύετε είτε όχι, το επιχειρείν – αν το κάνετε όπως εµείς – είναι µια δηµιουργική και ευχάριστη διαδικασία! Η νοοτροπία µας επικεντρώνεται στο να µην λέµε ποτέ αβίαστα «ναι» στον πελάτη αν δεν πιστεύουµε ότι θα συντελέσει στην επιτυχία του και στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί. Γνωρίζουµε ότι αυτός δεν είναι ο συνηθισµένος τρόπος, αλλά σας ενθαρρύνουµε να το δοκιµάσετε! Επίσης, να σηµειώσουµε ότι διασκεδάζουµε πολύ!»
Ως ιδρύτριες της Nomads, έχετε εμπειρία στην ψηφιακή στρατηγική και τη βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης. Πώς ενημερώνεστε για τις τελευταίες τάσεις και αλλαγές σε αυτούς τους τομείς;
Η εξέλιξη στο digital κόσµο είναι ένας από τους βασικούς λόγους που µας ώθησε τόσο εµένα όσο και τη συνεργάτη µου, Σόφη Ορφανίδη, να ασχοληθούµε από πολύ νωρίς µε το digital marketing, όταν ακόµη ήταν µια τάση που οι επιχειρήσεις µπορούσαν να παραβλέπουν ή ακόµη και δεν κατανοούσαν τη σηµαντικότητα του. Κάθε µέρα είναι µια νέα ηµέρα στην ψηφιακή πραγµατικότητα. Οι πλατφόρµες εξελίσσονται, οι µηχανές αναζήτησης εξίσου, και όλο κάτι νέο έρχεται. Σε ό,τι αφορά στην ενηµέρωση µας, αυτή προέρχεται σε µεγάλο βαθµό από αγορές του εξωτερικού και µέσα σχετικά µε τον τοµέα, όπως αυτή των ΗΠΑ. Δοκιµάζουµε ό,τι νέο υπάρχει στην αγορά και ανακαλύπτουµε αν συναντά τις ανάγκες των πελατών µας.
Μπορείτε να μοιραστείτε ένα παράδειγμα μιας επιτυχημένης ψηφιακής στρατηγικής που εφαρμόσατε στη Nomads που είχε ως αποτέλεσμα σημαντική ανάπτυξη ή βελτιωμένη απόδοση;
Θα αναφέρουµε µια από τις βέλτιστες πρακτικές που έχουµε εντάξει στην «φαρέτρα» της Nomads, το article content strategy. Η αποτελεσµατικότητα της ορθής διαχείρισης ενός άρθρου σε συνδυασµό µε το Performance είναι πολύ πιο αποδοτική σε conversions, awareness και reputation, από τις συνήθεις πρακτικές. Επιδιώκουµε να εφευρίσκουµε κάθε φορά αλλά και να παρέχουµε ένα πακέτο υπηρεσιών στον πελάτη, ώστε να µπορεί να τα έχει all-in-one σε ένα µέρος και συνεργάτη.
Πώς προσεγγίζετε την επικοινωνιακή διαχείριση κρίσεων στα διαδικτυακά Μέσα Ενημέρωσης δεδομένου ότι έχετε σημαντικό δημοσιογραφικό background; Μπορείτε να δώσετε ένα παράδειγμα μιας δύσκολης κατάστασης που χειριστήκατε αποτελεσματικά;
Επικοινωνία, επικοινωνία, επικοινωνία. Ακόµη και στο digital κόσµο, που ορισµένοι τον θεωρούν απρόσωπο, η επικοινωνία και η ενσυναίσθηση είναι skills που πρέπει να έχουν όλα τα brands. Μην ξεχνάµε ότι είναι ένας τοµέας που συµβαδίζει µε τις εξελίξεις και εµείς καλούµαστε πολλές φορές να προσαρµοστούµε σύµφωνα µε αυτές – και µάλιστα χωρίς να έχουµε την πολυτέλεια του χρόνου. Γρήγορη σκέψη, βαθιά γνώση του πελάτη, προσοχή στις λεπτοµέρειες, και όραµα. Κάποιες φορές έχουµε συναντήσει πελάτες που δεν είχαν σκεφτεί ποτέ τι πρεσβεύει το brand τους. Οι πωλήσεις είναι σίγουρα καθοριστικός παράγοντας αλλά εµείς θέλουµε πάντα να κοιτάµε πιο µακριά.
Ποια είναι μερικά βασικά ζητήματα που έχετε κατά νου όταν σχεδιάζετε και οργανώνετε επιτυχημένες εκδηλώσεις;
Δυστυχώς ο κόσµος θαµπώνεται από το λαµπερό κοµµάτι της δουλειάς και πιστεύει ότι το PR περιορίζεται στο να φωτογραφίζεσαι περιχαρής σε events και να γνωρίζεις celebrities, κάτι που απέχει παρασάγγας από την πραγµατικότητα. Το µυστικό ενός πετυχηµένου event είναι να µπορείς να το οραµατιστείς. Το επάγγελµά µας προϋποθέτει µεταξύ άλλων, έµφυτη ικανότητα στην επικοινωνία, άριστη χρήση της ελληνικής γλώσσας (και όχι µόνο), ευγένεια, ψυχραιµία, διπλωµατία, διατήρηση ισορροπιών, εχεµύθεια, συνέπεια, γρήγορες αντιδράσεις, ευελιξία και αντοχή στο multi-tasking. Ακόµα και τις σχέσεις µας µε Media, influencers και key opinion leaders τις «κεντάµε» διακριτικά µέσα στα χρόνια µια προς µια. Ένα πετυχηµένο event σηµαίνει αυτόµατα ότι έχεις σχεδιάσει προσεκτικά, έχεις οργανωθεί, έχεις συγκεντρώσει τις πληροφορίες, και έχεις πάρει ως δεδοµένο ότι αν είναι κάτι να πάει στραβά, θα πάει. Μην θεωρήσεις πώς τα έχεις καλύψει όλα.
Πώς διατηρείτε την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής;
Δεν θα λέγαµε µε µεγάλη ευκολία αλλά σίγουρα είµαστε σε πολύ καλύτερη µοίρα από όταν δουλεύαµε ως υπάλληλοι σε άλλες εταιρείες. Όταν ξεκινήσαµε θέσαµε την εξής ερώτηση: «Τί εργοδότη θα θέλαµε να έχουµε;».
Και αυτό γίναµε για εµάς τις ίδιες στην αρχή και αργότερα και για την οµάδα µας.
Ποιες προσωπικές συνήθειες ή ρουτίνες συνέβαλαν στην επιτυχία της εταιρείας σας;
Η επικοινωνία, το structure, η ανάγκη να επαν-εφευρίσκουµε τους εαυτούς µας, το να µας επιτρέπουµε να βγούµε από το box και η αναγνώριση ότι κάποιες φορές δεν µπορούν να είναι όλοι χαρούµενοι. Η διαφορετικότητά µας επίσης είναι από τους κύριους παράγοντες της ανάπτυξής µας. Σε προσωπικό επίπεδο είµαστε και οι δύο µας άνθρωποι που πιστεύουµε στην αυτοβελτίωση.
Πώς διαχειρίζεστε το άγχος και διατηρείτε μια θετική νοοτροπία σε μια γρήγορη και δυναμική βιομηχανία;
Με ανάσες (γέλια). Υπάρχει για εµάς µια αρχή: ξύπνα κάθε µέρα και κάνε το καλύτερο που µπορείς. Η οµάδα µας απαρτίζεται από δυναµικά άτοµα, και µάλιστα γυναίκες. Το αναφέρουµε αυτό γιατί ακόµη και σήµερα τα στερεότυπα είναι «ισχυρά». Θα µπορούσε κάποιος να πει λοιπόν ότι το άγχος και ο φόβος ή οι ευαισθησίες µας, θα µας έφερναν σε σηµείο κατάρρευσης. Όµως η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική. Το άγχος όπως και ο φόβος είναι τόσο πραγµατικά όσο τους επιτρέψεις να γίνουν. Στηρίζουµε η µια την άλλη, γινόµαστε το «αντίβαρο» της σε στιγµές πίεσης, φέρνουµε ισορροπία και προχωράµε.
Πώς προσεγγίζετε τη συνεχή μάθηση και την προσωπική ανάπτυξη; Υπάρχουν συγκεκριμένοι πόροι ή βιβλία που είχαν σημαντικό αντίκτυπο στην επαγγελματική σας πορεία;
Είναι η αρχή όλων. Στον τοµέα µας η µάθηση είναι καθηµερινή, συνεχής όπως αναφέρατε, και είναι το στοιχείο που βρίσκουµε ως το πιο γοητευτικό. Αυτό φυσικά που µας ενθουσιάζει είναι ότι όταν µαθαίνεις κάτι νέο σχεδόν αµέσως το κάνεις πράξη. Σε έναν τοµέα όπως τον δικό µας, λειτουργούν όλα τόσο άµεσα. Σε ό,τι αφορά τις πηγές, µπορούµε να αναφέρουµε το Hubspot, αλλά και seminars που κατά καιρούς παρακολουθούµε. Και φυσικά, η καθηµερινή έκθεση σε άκρως ετερόκλητα στοιχεία κι ενέργειες αφήνει τα σηµάδια της πάνω σου.
Σας παρακολουθούμε στα social media να ταξιδεύετε συχνά με έναν ιδιαίτερο, μοναδικό θα έλεγα, δικό σας τρόπο. Τα ταξίδια συνδέονται συχνά με τον νομαδικό τρόπο ζωής. Πώς έχουν επηρεάσει τα ταξίδια τη δουλειά και την προοπτική της Nomads;
Λένε πως το να ταξιδεύεις διερύνει τους ορίζοντες σου. Εµείς συνηθίζουµε να λέµε, ότι είναι ο τρόπος που ταξιδεύεις και όχι ο τόπος. Οι διαφορετικές κουλτούρες, το να παρακολουθείς ως ταξιδιώτης την καθηµερινότητα του τόπου που επισκέπτεσαι, να παρατηρείς τους ανθρώπους και να προσπαθείς να ενταχθείς στους ρυθµούς τους για το λίγο που είσαι εκεί, είναι κάτι πολύ διαφορετικό από το να είσαι τουρίστας. Συχνά δουλεύουµε από όπου και αν βρισκόµαστε, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό. Η πεµπτουσία της Nomads, είναι ότι τη µια µέρα βρίσκεσαι στο γραφείο σου, την άλλη το γραφείο σου µπορεί να γίνει η θάλασσα, το βουνό, ένα νησί κ.α. Είµαστε ένα non-stop shop. Όµως για εµάς, ο νοµαδικός τρόπος ζωής είναι και αντιπροσωπευτικός της επικοινωνίας όπως έχει εξελιχθεί στον ψηφιακό κόσµο. Το µήνυµα ταξιδεύει, βρίσκεται παντού, µετουσιώνεται και µεταµορφώνεται, υιοθετείται, επηρεάζει και επηρεάζεται. Και αυτός ήταν και ο κύριος λόγος που ονοµάσαµε την εταιρεία µας NOMADS.
Χαριτολογώντας όταν µας ρωτάνε που θα πάµε διακοπές λέµε ότι δεν θα πάµε, γιατί όταν έχεις τον υπολογιστή µαζί είναι αναπόφευκτο ότι κάποια στιγµή θα δουλέψεις. Αλλά αυτός είναι ο δικός µας τρόπος.
Και μια προσωπική ερώτηση προς την Μαρία. Πως αντιμετωπίζει ο πελάτης σας το ιδιαίτερο χιούμορ με το οποίο φαντάζομαι τον αντιμετωπίζετε; Είναι το χιούμορ ένα ιδανικό αμυντικό όπλο ή γυρίζει boomerang;
Θα δανειστώ µια φράση που από την στιγµή που την άκουσα την έχω πάντα στο πίσω µέρος του µυαλού µου: «Να µην παίρνεις τον εαυτό σου τόσο σοβαρά». Το χιούµορ προσωπικά το θεωρώ αρετή. Ακόµη περισσότερο όταν είναι εύστοχο και ευφυές χωρίς να προσβάλλει. Αν αυτό προσδιορίζεται ως ιδιαίτερο χιούµορ, τότε θα συµφωνήσω. Θα έλεγα ότι µέσω του χιούµορ µπορείς να µεταφέρεις αλήθειες και ιδέες που ίσως σε µια άλλη περίπτωση δεν θα µπορούσαν να ακουστούν καθώς και να αποσυµπιέσεις σε µια δύσκολη στιγµή την ατµόσφαιρα. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει µια διακριτή γραµµή για το που, πότε και µε ποιους θα µοιραστείς την αίσθηση του χιούµορ σου. Για το αν είναι αµυντικό όπλο θα έλεγα ότι δεν χρειάζεται από ένα σηµείο και µετά στη ζωή µας -προσωπική και επαγγελµατική- να αµυνόµαστε. Ας µιλάµε µε ειλικρίνεια τόσο στον εαυτό µας όσο και στον πελάτη µας για το τι πραγµατικά µπορούµε να κάνουµε για αυτόν και ας το κάνουµε πράξη. Αυτή είναι και η αρχή της εταιρείας µας.
Καθώς διαθέτετε επικοινωνιακό χάρισμα, πως τα καταφέρνετε να κρατήσετε διακριτή τη σφαίρα των πελατών από αυτή των φίλων;
Το συστατικό της επιτυχίας είναι η επίτευξη της ισορροπίας µεταξύ των σχέσεων. Και τα όρια. Η Σόφη χρησιµοποιεί πολύ εύστοχα ένα motto, το οποίο λέει: µην κάνεις δουλειές µε φίλους, αλλά κάνε φίλους από τη δουλειά. Θα συµβεί και αυτό, είναι αναπόφευκτο. Η παροχή υπηρεσιών έχει τη µέση οδό, καθώς υπάρχει η τριβή και η καθηµερινότητα που διαµορφώνει, χτίζει αλλά και φθείρει τις ανθρώπινες σχέσεις. Η επαφή µε διαφορετικούς ανθρώπους σε αυτή τη δουλειά και κουλτούρες µέσα στα χρόνια λειτουργεί ως έµπνευση για να συνθέσουµε τα κοµµάτια του προσωπικού µας παζλ. Και όσο υπάρχουν τίµιες συναλλαγές, και ειλικρίνεια, τότε η φιλία είναι το επόµενο στάδιο στις σχέσεις που διαµορφώνονται.