H συζήτηση με τη Μαρία Παπαθανασίου – Αρώνες είναι τόσο ενδιαφέρουσα όσο και απολαυστική. Χαρισματική και κοσμοπολίτισσα, ευγενική αλλά και αυστηρή και κυρίως συνεπής με την αρχές της, είναι η ιδρύτρια της Outstand Communications, φυσικό δημιούργημα της επαγγελματικής της πορείας στο χώρο του PR consulting και της Στρατηγικής Επικοινωνίας. Είναι ένα από τα πιο δυναμικά PR Agencies, το οποίο ασχολείται με όλο το πλέγμα της Επικοινωνίας, της Δημοσιότητας και των Δημοσίων Σχέσεων, προσφέροντας συμβουλευτικές υπηρεσίες για την ενίσχυση και την προβολή του brand των πελατών και μια πλειάδα σχετικών υπηρεσιών, από την οργάνωση εταιρικών events και επιχειρηματικών εκδηλώσεων, μέχρι branding και ανάπτυξη φήμης. Με έδρα την Κηφισιά, η Outstand Communications αποτελείται από μια ομάδα χαρισματικών ατόμων, εξειδικευμένων σε media strategies, στη παραγωγή πρωτότυπου και δημιουργικού περιεχομένου, αλλά και στη χάραξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής και τακτικών που προσθέτουν αξία σε κάθε πελάτη.
Έχετε δηλώσει ότι η Outstand είναι το 5ο σας παιδί… Πόσο χρόνο του αφιερώνετε και πως τα καταφέρνετε;
Η δουλειά αυτή δεν σταµατάει ποτέ. Οπότε, η απάντηση είναι «πάρα πολύ χρόνο». Ωστόσο, δεν θα τα κατάφερνα αν δεν υπήρχε οµαδική δουλειά και αν δεν υπήρχε η υποστήριξη που απολαµβάνω από τις/τους συνεργάτες µου και την οικογένειά µου.
Πόσο σας βοηθούν οι Τεχνολογίες και η online επικοινωνία στην εξοικονόμηση χρόνου; Ή χρειάζεστε και έξτρα χρόνο για αυτά (social media, e-shopping, πολλές online συσκέψεις);
Νοµίζω, καταρχήν, ότι η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών µας βοηθάει να κερδίσουµε χρόνο και να µη χάνουµε την επαφή. Η πανδηµία «νοµιµοποίησε» κατά κάποιον τρόπο τη χρήση όλων αυτών, που σίγουρα µας διευκολύνουν και επιλύουν παραδοσιακά ζητήµατα. Μπορεί, δηλαδή, στο παρελθόν να µιλούσες µε κάποιον συνεργάτη στο εξωτερικό και να µην είχες δει ποτέ ούτε πώς µοιάζει, ούτε πώς είναι. Τώρα αυτά τα εµπόδια ξεπεράστηκαν και οι διαδικασίες επιταχύνονται. Η συνεργασία είναι καλύτερη, ενώ µειώθηκαν και τα εθιµοτυπικά business ταξίδια στο εξωτερικό και το εσωτερικό. Τώρα γίνονται, µόνο, τα πραγµατικά απαραίτητα και έτσι έχουµε περισσότερο χρόνο για ουσιαστική εργασία.
Καθημερινά η μια μετά την άλλη οι εταιρείες – κολοσσοί ανακοινώνουν εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Πώς πιστεύετε ότι μπορούν να αξιοποιηθούν στην καθημερινότητά σας; Έχετε μπει στη διαδικασία να τα ψάξετε, να δείτε πως λειτουργούν και αν ταιριάζουν με τη δουλειά σας;
Ασφαλώς, παρακολουθούµε τα πάντα -είναι µέρος της δουλειάς µας άλλωστε. Αντιµετωπίζω µε δέος την τεχνολογική πρόοδο και είµαι «παιδί» της εποχής αυτής. Αλλά, ταυτόχρονα, πιστεύω ότι ο άνθρωπος, το ταλέντο, το χάρισµα, δεν µπορεί να αντιγραφεί. Και αυτό το βλέπουµε καθηµερινά στη δουλειά µας. Η εµπειρία, το know-how, το συναίσθηµα, δεν είναι εύκολο να αντικατασταθούν ή να υποκατασταθούν από εφαρµογές A.I. όσο έξυπνες και αν είναι αυτές. Μπορούν, όµως, να ενταχθούν σε ένα περιβάλλον και να λειτουργήσουν συµπληρωµατικά. Δεν µπορώ να σας πω περισσότερα για το µέλλον. Δεν µπορώ να γνωρίζω αν σε κάποια χρόνια οι account managers θα είναι avatars και θα ανταλλάσσουν σκέψεις µε τους πελάτες, είµαι σίγουρη όµως ότι οι ανθρώπινες ποιότητες δεν γίνεται να χαθούν και να τυποποιηθούν.
Τί διαφορά έχουν οι πολυεθνικοί – διεθνείς πελάτες έναντι των εγχώριων; Πού έχετε μεγαλύτερη ευελιξία να προτείνετε ιδέες και projects;
Θεωρώ ότι δεν υπάρχει κάποια αξιοσηµείωτη διαφορά. Είναι θέµα ανθρώπων, όχι καταγωγής ή έδρας εταιρείας. Σηµασία έχει να υπάρχουν «ανοικτά µυαλά», καλή συνεργασία και όλα γίνονται. Δεν ξεχωρίζουµε τους πελάτες µε βάση την προέλευσή τους ή το µέγεθός τους και φροντίζουµε να είµαστε οι πιο έµπιστοι και οι αποτελεσµατικοί συνεργάτες τους, ανεξαρτήτως τοµέα ή χώρας.
Γιατί να συνεργαστεί κάποιος με την Outstand; Ποιο θεωρείτε ότι είναι το συγκριτικό της πλεονέκτημά;
Γιατί µας ενδιαφέρει πολύ η δουλειά µας και η επιτυχία των πελατών µας. Αγαπάµε πραγµατικά αυτό που κάνουµε, είναι η ζωή µας! Γιατί αποφεύγουµε τη συµβατικότητα και προτείνουµε πάντα κάτι διαφορετικό. Γιατί έχουµε µια υπέροχη οµάδα που έχει τεχνογνωσία και ενθουσιασµό. Γιατί βρισκόµαστε σε µια εξαιρετική περίοδο, επτά χρόνια µετά την ίδρυσή µας, πάνω σε ένα θετικό κύµα που φέρνει αποτελέσµατα για τους πελάτες µας, κάτι που µας αποδίδει αναγνώριση και διακρίσεις!
Στην πρόσφατη έκθεση της ICCO (International Communications Consultancy Organisation) για το 2022-2023 αναφέρεται ότι #1 φαινόμενο διάκρισης στον χώρο του PR είναι το Φύλο, σε έναν κλάδο στον οποίο οι γυναίκες υπερτερούν. Ισχύει αυτό, πιστεύετε στην Ελλάδα;
Είναι ένα αναµενόµενο εύρηµα και πραγµατικά ισχύει στην Ελλάδα, καθώς οι περισσότεροι εργαζόµενοι στον κλάδο του PR είναι γυναίκες. Αυτό, όµως, δεν θεωρώ ότι γίνεται λόγω διακρίσεων. Πιστεύω ότι συµβαίνει γιατί κοινωνικοί λόγοι και εδραιωµένες συνήθειες ή αντιλήψεις αποτρέπουν τους άντρες από το να εργαστούν στο PR. Και αυτό, όµως, µπορεί να αλλάξει. Και τα δύο φύλα µπορούν να είναι multitaskers και να συνεργάζονται σε κάθε εργασιακό τοµέα.
Στην ίδια έρευνα η συντριπτική πλειονότητα των γυναικών διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται να παραμείνουν στον κλάδο μετά τα 50 τους εφόσον εργάζονται σε εταιρεία PR. Αντιθέτως θα ξεπεράσουν τα 50 αν εργάζονται σε in house τμήματα PR μεγάλων επιχειρήσεων. Αρχικά πείτε μας αν αυτό ισχύει στη δική σας περίπτωση, τί σκέφτεστε για τα… 50 σας και δεύτερον θεωρείτε σκληρότερη την απασχόληση σε agency έναντι «εργασίας στον πελάτη» και γιατί;
Εγώ ψηφίζω agency! Αλλά για τον καθένα είναι το τι του ταιριάζει. Στην εταιρεία, κάθε µέρα είναι διαφορετική και είναι σαν την πρώτη µέρα. Είναι καταπληκτικό, σε ένα agency µπορείς να µαθαίνεις κάθε µέρα καινούρια πράγµατα, κάτι που σε µια εταιρεία (in house) δύσκολα µπορεί να συµβεί. Είναι όµως, ξαναλέω, θέµα ανθρώπου. Αν κάποιος νιώθει ασφαλέστερα in house, δεκτό και αυτό. Όσον αφορά στην ηλικία των 50, είναι τόσο ευµετάβλητο το περιβάλλον και άγνωστο το µέλλον, που αποφεύγω να κάνω προβλέψιµες σκέψεις και σχέδια πάνω σε αυτό.
Είναι το PR γυναικεία υπόθεση;
Παρά τα συντριπτικά ποσοστά γυναικών που εργάζονται στον κλάδο δεν µπορώ να ισχυριστώ κάτι τέτοιο. Πιστεύω ότι και τα δύο φύλα, αλλά και όλοι οι σεξουαλικοί προσανατολισµοί µπορούν να είναι χρήσιµοι και αποτελεσµατικοί στον τοµέα. Άλλωστε, ο χώρος του PR είναι από τους πρωτοπόρους σε θέµατα ισότητας και συµπερίληψης, διότι αποζητούµε την οπτική και την ενέργεια όλων, λειτουργώντας συνθετικά, αλλά και µε µια φιλοσοφία που προηγείται της κάθε εποχής. Η εταιρική µας κουλτούρα είναι διάπλατα ανοικτή ώστε να επωφελείται και η εταιρεία και τα άτοµα, να ξεφεύγουµε από τη συµβατικότητα και να εξελισσόµαστε. Στο σηµείο αυτό, όµως, θα ήθελα να πω ότι η Outstand δεν αυτοπροσδιορίζεται ως εταιρεία Public Relations (Δηµοσίων Σχέσεων), αλλά Στρατηγικής Επικοινωνίας. Δεν κάνουµε απλώς δηµόσιες σχέσεις, αλλά «µπαίνουµε στα παπούτσια του πελάτη», οραµατιζόµαστε το µέλλον του, χτίζουµε καλή φήµη µε αφηγήµατα και ιστορίες, εµπλεκόµαστε στο branding και στο marketing, είµαστε δίπλα του στις καλές αλλά και στις δύσκολες στιγµές, φροντίζοντας πάντα να καταλαµβάνουµε τις καλύτερες θέσεις της δηµοσιότητας για να επικοινωνούµε τις αρετές και τις αξίες του.
Πως πρέπει να αντιμετωπιστεί το working mother issue στην αγορά εργασίας; Πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη άδεια μητρότητας στις γυναίκες, θεωρείτε ότι πρέπει να μειωθεί το ωράριο, ότι πρέπει να υπάρχει ανεκτικότητα ή απλώς να υπάρχει πλήρης και καθολική ισότητα και στους δύο νέους γονείς;
Όλα αυτά που αναφέρετε είναι µέτρα για µια καλύτερη κοινωνία και για αποφασιστική υποστήριξη της γυναίκας και του γονεϊκού της ρόλου. Θα µπορούσα να διατυπωθούν και αρκετές άλλες προτροπές που µπορεί να ακουστούν και ως ευχολόγια -κάτι που θα ήθελα να αποφύγω. Μου αρέσει να είµαι πραγµατίστρια στη ζωή και µε δεδοµένη την εµπειρία της ζωής µου στο εξωτερικό, νοµίζω ότι ο στόχος πρέπει να είναι η εναρµόνιση µε τις χώρες του δυτικού κόσµου και δη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ως µέλη της µεγάλης ευρωπαϊκής οικογένειας, η επιδίωξη πρέπει να είναι η νοµοθετική εναρµόνιση µε τις προηγµένες ευρωπαϊκές χώρες και ότι ισχύει εκεί, να ισχύσει και εδώ. Τάσσοµαι υπέρ των γενναιόδωρων συστηµάτων γονικής άδειας, µε µια πιο ουδέτερη ως προς το φύλο προσέγγιση.
Ως Outstand, αλλά και ως πολύτεκνη µητέρα, έχω ιδιαίτερη ευαισθησία σε αυτά τα ζητήµατα και προσπαθούµε πάντα να προσφέρουµε στις εργαζόµενες µαµάδες παραπάνω από όσα απλώς επιβάλλει η νοµοθεσία, χωρίς να σηµαίνει ότι έτσι επιλύονται όλα τα ζητήµατα. Διότι, όπως έχει πει και ο Αριστοτέλης, όλα στη ζωή είναι ζητήµατα Πολιτικής, από εκεί διέρχονται όλα.
Τί σας λείπει από την εποχή που ζήσατε στο εξωτερικό και δη στο Λονδίνο; Πού νιώθετε περισσότερο ο εαυτός σας; Είστε 100% Ελληνίδα ή cosmopolitan;
Έχω ζήσει στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και το Μιλάνο. Νιώθω πολίτης του κόσµου, αλλά αγαπώ υπερβολικά και την πατρίδα µου. Μερικές φορές αυτό που µου λείπει από το Λονδίνο είναι η δυνατότητα να περπατάω σε φαρδιά πεζοδρόµια, αλλά και η αβίαστη πρόσβαση στην Τέχνη, που σου προσφέρει αυτή η πόλη. Είναι τόσα πολλά τα ερεθίσµατα που είναι αδύνατο να µείνεις αµέτοχη και σε κάνει να νιώθεις φανταστικά. Θα την αποκαλούσα πόλη – κίνητρο.
Σας ενοχλεί η ερώτηση «πώς συνδυάζετε μητρότητα με δουλειά;»; Θεωρείτε ότι κρύβει πολύ… discrimination και σεξισμό μια και κανείς δεν ρωτά κάτι σχετικό έναν πολύτεκνο άνδρα;
Ναι, φυσικά, µε ενοχλεί. Και χαίροµαι που stars, celebrities και αναγνωρίσιµες γυναίκες απαντούν σε αυτές τις ερωτήσεις ως εξής: «Θα κάνατε την ίδια ερώτηση σε έναν άνδρα; Δηλαδή, αν µπορεί να συνδυάσει πατρότητα µε δουλειά;»
Πώς απαντάτε σε υπερβολικές απαιτήσεις ή σε αγχωτικούς πελάτες; Πώς τους διαχειρίζεστε;
Ευτυχώς, σπανίως έχουµε τέτοια φαινόµενα και κρίσεις. Ειλικρίνεια, ευγένεια, οργάνωση, σωστός προγραµµατισµός είναι νοµίζω στοιχεία που εξοµαλύνουν και προλαµβάνουν οποιαδήποτε δύσκολη κατάσταση.
Πώς αποφορτίζεστε; Διάβασμα, social media, γυμναστική ή φίλοι;
Αυτό που πραγµατικά µε χαλαρώνει και µε αναζωογονεί είναι η απόδραση στη Φύση. Είτε στο βουνό είτε στη θάλασσα, εκεί καθαρίζει το µυαλό µου, εκεί γεµίζω τις ‘’µπαταρίες’’ µου. Μου αρέσει πολύ η γυµναστική επίσης, αλλά και να παρακολουθώ ποδόσφαιρο!
Αν πρέπει να δώσετε μια συμβουλή, μια ενιαία συμβουλή, και στα 4 παιδιά σας, ποια θα ήταν αυτή, ανεξαρτήτως φύλου/ηλικίας;
Να ακούνε τη φωνή της καρδιάς τους και να κάνουν πράγµατα που αγαπούν. Αυτά τους λέω συνεχώς, µαζί µε άπειρα «πρόσεχε», «διάβασε» κ.λπ.