Share This Article
H συζήτηση µε τη Χάρις Μακράκου, έχει πάντα ξεχωριστό ενδιαφέρον. Όχι µόνο επειδή είναι το πρόσωπο πίσω από την Communication Studio ούτε γιατί διαθέτει 20ετή εµπειρία στον κλάδο των δηµοσίων σχέσεων και του marketing. Αυτό που ξεχωρίζει τη Χάρις Μακράκου είναι η εµπειρία και η τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει σε µια σειρά τοµείς όπως η τεχνολογία, η οµορφιά, το τρόφιµο, το παιδί, η εστίαση κ.ά. Mέχρι σήµερα είχε την τύχη να δηµιουργήσει προγράµµατα επικοινωνίας για brands παγκοσµίου φήµης όπως Check Point, Creative, Ren Skincare, Bellissima, Chicco, Τρίκυκλο, Babybjorn, Besafe, Prenatal, Imetec, Carad κ.ά. και έχει εξασφαλίσει την προβολή τους τόσο σε παραδοσιακά έντυπα, όσο και στο σύγχρονο digital περιβάλλον και τον κόσµο των social media.
Ποια είναι τα στοιχεία που διαθέτει μια Γυναίκα (π.χ. Ιδέες, Φαντασία, Υπομονή, Επικοινωνία) και είναι απαραίτητα για την παροχή υψηλής αξίας υπηρεσιών PR τόσο στον παραδοσιακό όσο και στον ψηφιακό κόσμο;
Όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το φύλο µας, είναι αυτά που διαφοροποιούν τον τρόπο που εµείς οι γυναίκες αντιµετωπίζουµε τις προκλήσεις του χώρου µας µε ιδιαίτερη επιτυχία. Αναφέροµαι στη φυσική ανάγκη… κλίση καλύτερα – να φροντίζουµε, να κατανοούµε, να ελισσόµαστε. Χαρακτηριστικά τα οποία µαζί µε τη συνεχή κατάρτιση και εκπαίδευση οδηγούν σε ένα πολύ πετυχηµένο µοντέλο executive δηµοσίων σχέσεων που νοιάζεται ουσιαστικά για τον πελάτη.
Έχετε δημιουργήσει προγράμματα επικοινωνίας για brands παγκοσμίου φήμης εξασφαλίζοντας την προβολή τους τόσο σε παραδοσιακά όσο και ψηφιακά Μέσα και στα social media. Ποια τάση βλέπετε να διαμορφώνεται στη μετά πανδημία εποχή;
Αναµφίβολα, η πανδηµία επηρέασε τον τοµέα της επικοινωνίας σηµαντικά. Πιστεύω πως όλοι καλούµαστε να διαχειριστούµε τα τελευταία χρόνια µια συνεχή πολυπλοκότητα, που έχει ενταθεί ακόµα περισσότερο µε την έλευση και τη συνεχή εξέλιξη της πανδηµίας. Οι επιχειρήσεις και οι οργανισµοί οφείλουν πλέον να επιχειρούν, να λειτουργούν και να διασφαλίζουν την ανάπτυξή τους µέσα σε συνεχώς µεταβαλλόµενα περιβάλλοντα, αντιµετωπίζοντας προκλήσεις που φέρνουν η επιτάχυνση της πληροφορίας, o ολοένα και αναπτυσσόµενος ακτιβισµός πολιτών ως µέσο έκφρασης, η καθιέρωση της απευθείας επικοινωνίας µε τα brands µέσω της συνεχώς αυξανόµενης διείσδυσης των SoMe, η χρήση εφαρµογών AI (Τεχνητής Νοηµοσύνης) στον κλάδο κ.ά. Με αυτά τα δεδοµένα η στρατηγική επικοινωνία παίζει τεράστιο ρόλο. Η διορατικότητα, η ανάλυση των δεδοµένων, η ουσιαστική σύνθεση της πληροφορίας και η µετάδοσή της µέσα από ουσιαστικά stories, είναι τα πιο σηµαντικά στοιχεία που συµπληρώνουν αποτελεσµατικά την εκάστοτε επιχειρηµατική στρατηγική.
Τί σημαίνει για μια Γυναίκα με τόσο μεγάλη εμπειρία να έχει την ευθύνη τόσο μεγάλων πελατών; Συναντήσατε εμπόδια στη διαδρομή σας επειδή είστε Γυναίκα;
Δείξτε µου µια γυναίκα που δεν έχει συναντήσει εµπόδια στη διαδροµή της. Τα εµπόδια για όλες µας είναι πάντα εκεί. Το θέµα είναι πως εµείς τα αντιµετωπίζουµε. Πολλές φορές οι γυναίκες αυτοπεριορίζονται. Πιθανώς λόγω της πολιτισµικής µας ανατροφής, οι Ελληνίδες ίσως είµαστε πιο διστακτικές στο να διεκδικούµε τα κεκτηµένα µας, τα αυτονόητα για το έργο που παρέχουµε. Προσωπικά θα πω πως αισθάνοµαι τυχερή. Βρέθηκα από νωρίς σε ανδροκρατούµενα περιβάλλοντα, είχα όµως την τύχη να συναντήσω εκεί εξαιρετικούς συνεργάτες που µε βοήθησαν να εξελιχθώ και να µάθω. Η γνώση είναι δύναµη, κανείς δεν µπορεί να την αµφισβητήσει, κανείς δεν µπορεί να στην αφαιρέσει και είναι αυτή που ουσιαστικά σε οδηγεί στο επόµενο βήµα. Επιπλέον, προσωπικά δεν χρειάστηκε ποτέ να παλέψω «εντός των τειχών» -και µε αυτό αναφέροµαι στην οικογένεια- γιατί είχα από πάντα τη στήριξή της. Τώρα πλέον, θεωρώ πως κρίνοµαι από την ποιότητα της δουλειάς µου και όχι από το φύλο µου.
Πώς βλέπετε τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τα digital skills των Γυναικών έναντι των Ανδρών συναδέλφων τους;
Η επιτάχυνση του ψηφιακού µετασχηµατισµού µόνο ως θετική µπορεί να χαρακτηρισθεί. Αυτό που διαπιστώνουµε όσοι δραστηριοποιούµαστε στον κλάδο της επικοινωνίας, είναι πως η διαρκής τεχνολογική εξέλιξη είναι πλέον άρρηκτα συνδεδεµένη µε τον σχεδιασµό της στρατηγικής και την προσφορά στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών. Εδώ βέβαια είναι και το «στοίχηµα» για εµάς, καθώς καλούµαστε να ανταποκριθούµε σε µια συνεχώς αυξανόµενη ζήτηση για digital υπηρεσίες µε µια πιο σοφιστικέ προσέγγιση που θα λειτουργεί στο πλαίσιο µιας ολοκληρωµένης στρατηγικής επικοινωνίας.
Οι Γυναίκες επαγγελµατίες διαθέτουν σηµαντικά digital skills και το χάσµα ελπίζω πως θα µειωθεί στο µέλλον. Δυστυχώς όµως το ποσοστό γυναικών µε ουσιαστικές ψηφιακές δεξιότητες είναι πίσω από αυτό των ανδρών. Και σήµερα περισσότερο από ποτέ η απόκτησή τους είναι απαραίτητη. Όσο πιο εξοικειωµένη είναι µια γυναίκα µε την τεχνολογία και τον έξυπνο χειρισµό της, τόσο πιο πολλές δυνατότητες της ανοίγονται για δηµιουργία και εξέλιξη.
Σε ποιο βαθμό η ασφάλεια στην digital εποχή αφορά ιδιαίτερα τις Γυναίκες και πως εξελίσσονται κατά τη γνώμη σας οι υπηρεσίες προστασίας σε αυτήν την κατεύθυνση;
Οι συνεχείς εξελίξεις στη νέα τεχνολογία και η άνοδος των µέσων κοινωνικής δικτύωσης, κατέστησαν την έµφυλη βία και στον κυβερνοχώρο ως µια συνεχώς αυξανόµενη απειλή µε επιπτώσεις σε ατοµικό, κοινωνικό και οικονοµικό επίπεδο, στις γυναίκες και τα κορίτσια αλλά και στην κοινωνία γενικότερα. Δυστυχώς η απειλή δεν περιορίζεται βάσει φύλου και είναι κάτι που πρέπει να µας απασχολεί καθηµερινά. Τα µέτρα που έχουν ληφθεί µέχρι στιγµής δεν µοιάζουν να είναι επαρκή ή δεν υπάρχουν καν και η χωρίς σύνορα φύση της βίας στον κυβερνοχώρο, δεν φαίνεται να αντιµετωπίζεται σωστά.
Υπάρχει κάτι που θα θέλατε να δείτε να αλλάζει στον τομέα της Τεχνολογίας αναφορικά με τις Γυναίκες;
Περισσότερες γυναίκες. Η ανδροκρατούµενη βιοµηχανία της τεχνολογίας αφήνει λίγα περιθώρια στη διαφορετικότητα αλλά χρόνο µε το χρόνο το πεδίο αλλάζει. Όλο και περισσότερα νέα κορίτσια τολµούν την είσοδο σε αυτόν, αγνοώντας στερεοτυπικές αντιλήψεις γύρω από θέµατα φύλου. Αυτό όµως από µόνο του δεν αρκεί. Προσωπικά θέλω να δω περισσότερες ευκαιρίες. Η στελέχωση µιας επιχείρησης, ή οργανισµού, δεν αφορά τα trends του gender equality ή του πολυδιαφηµισµένου diversity, αλλά την ισότητα στην ευκαιρία που δίνεται στον κάθε υποψήφιο. Και αυτό είναι κάτι που θέλω να δω να αλλάζει παντού και όχι µόνο στον τοµέα της Τεχνολογίας. Το δικαίωµα να ξεκινούν όλοι µε ίσες ευκαιρίες.
Είναι «συμπεριληπτικό», πιστεύετε, για τις Γυναίκες το περιβάλλον του business της Τεχνολογίας αλλά και της Επικοινωνίας; Εργάζονται αρκετές γυναίκες σε αυτούς τους κλάδους και εκπροσωπούνται επαρκώς και πάντως δίκαια, στις υψηλόβαθμες διοικητικές θέσεις;
Όχι! Οι γυναίκες δεν είχαν και εξακολουθούν να µην έχουν τις ίδιες ευκαιρίες σε κάθε τοµέα της κοινωνικής και οικονοµικής ζωής ανά τον κόσµο, δεν αµείβονται το ίδιο για ίσης αξίας εργασία και δεν αντιµετωπίζονται µε τον ίδιο σεβασµό ως προσωπικότητες. Το χειρότερο είναι πως αυτό δεν αφορά µόνο στην αντιµετώπισή τους από τα άλλα φύλα αλλά από τις ίδιες τις γυναίκες. Αλλά αυτό είναι µια άλλη συζήτηση.
Όσον αφορά στο business περιβάλλον, θεωρώ πως δεν υπάρχει όριο στις δυνατότητες µιας γυναίκας, αυτό που χρειάζεται να γίνει από όλους είναι να υποστηρίξουµε µε κάθε δυνατό τρόπο τα νέα κορίτσια στις σπουδές και την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους. Να προωθούµε τις έννοιες ισότητα και σεβασµός, να δώσουµε περισσότερο χώρο στη µοναδικότητα, στη διαφορετικότητα, την ενσυναίσθηση και τη δηµιουργικότητα. Να τονίσουµε και να τιµήσουµε την µοναδικότητα του φύλου µας, ειδικά όταν είµαστε λίγες αριθµητικά και µπορεί να φανεί η διαφορά. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρουµε κάποια στιγµή να επιτύχουµε µείωση του χάσµατος σε όλους του δείκτες και ουσιαστική προώθηση της ισότητας των φύλων.