Share This Article
Συνέντευξη στον Χρήστο Κοτσακά
Η Cristina Constandache, Chief Revenue Officer της Rakuten Viber, µιλάει στο Women in Digital για το ρόλο της τεχνολογίας και για τις προκλήσεις που αντιµετωπίζουν οι γυναίκες στον συγκεκριµένο τοµέα, τονίζοντας, µεταξύ άλλων, πως «η τεχνολογία βρίσκεται στην πρώτη γραµµή της προόδου και έχει τεράστιο αντίκτυπο στην καθηµερινή µας ζωή».
Ο επιχειρηματικός κλάδος έχει αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια, ενώ αλλάζει ραγδαία και δραστικά. Έχετε πάνω από 20 χρόνια εμπειρίας στον κλάδο. Πείτε μας, πώς εσείς και η εταιρεία σας αντιμετωπίζετε τις αλλαγές αυτές;
Κάθε πρόκληση είναι µια νέα ευκαιρία και αυτή είναι η προσέγγιση που ακολουθούµε στο Viber. Τα εµπόδια των τελευταίων ετών µπορεί να έκλεισαν πολλές πόρτες, αλλά αξιοποιήσαµε αυτές που άνοιξαν στο ψηφιακό µέτωπο. Για παράδειγµα, πολλές εταιρίες ακολούθησαν τους πελάτες τους και ενίσχυσαν την ψηφιακή τους παρουσία: το 77% των επιχειρήσεων που ξεκίνησαν να στέλνουν µηνύµατα στους πελάτες τους τα τελευταία χρόνια, σχεδιάζουν να συνεχίσουν να το κάνουν. Και το Viber προσφέρει προϊόντα και χαρακτηριστικά σχεδιασµένα µε την ευελιξία να ανταποκρίνονται σε µια διαρκώς µεταβαλλόµενη πραγµατικότητα.
Έχουµε λύσεις που παρέχουν άµεση δέσµευση και επιτυγχάνουν το επιθυµητό αποτέλεσµα σε κάθε περίσταση. Νοµίζω ότι χάρη σε αυτήν τη νοοτροπία, βλέπουµε µια σηµαντική ανάπτυξη στον τρόπο µε τον οποίο οι χρήστες και οι επωνυµίες χρησιµοποιούν την εφαρµογή. Το 2022 είδαµε µια αύξηση 87% στους νέους λογαριασµούς επιχειρηµατικών µηνυµάτων για δηµιουργία σύνδεσης απευθείας µε τους πελάτες, σε σύγκριση µε τον αριθµό των νεοεισερχόµενων το 2021, παγκοσµίως.
Ενώ αντιµετωπίζουµε τον πληθωρισµό, την οικονοµική ύφεση και τις µεταβαλλόµενες προσδοκίες των πελατών, η προσαρµοστικότητα και η ευελιξία είναι βασικές για όλους όσους εργάζονται σε επιχειρήσεις και στον κλάδο της τεχνολογίας. Με τις οποιεσδήποτε προκλήσεις, παραµένουµε προσαρµοστικοί και συνεχίζουµε να αναπτύσσουµε τα προϊόντα µας για να καλύπτουµε τις ανάγκες των χρηστών και των επιχειρήσεων.
Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην τεχνολογία, εκτός από τη γυάλινη οροφή; Ποιες είναι οι ευκαιρίες, τι κάνει αυτή τη δουλειά ευχάριστη για εσάς και τι συμβουλές θα δίνατε σε άλλες γυναίκες, που προσπαθούν να τα καταφέρουν στον τομέα σας;
Η «γυάλινη οροφή» που αντιµετωπίζουν οι γυναίκες σήµερα στον επαγγελµατικό χώρο είναι ένα από τα πιο συχνά εµπόδια. Τούτου λεχθέντος, µε επιµονή και αποφασιστικότητα, οι γυναίκες έχουν δείξει ότι το ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις και ο κλάδος έχει αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια. Υπάρχει ακόµη περιθώριο βελτίωσης, όσον αφορά στη διαφοροποίηση και την ένταξη, ωστόσο υπάρχουν επίσης πολύ περισσότερες ευκαιρίες.
Γιατί αξίζει τον κόπο για µένα; Για το στοιχείο της καινοτοµίας και τις ευκαιρίες που φέρνει. Η τεχνολογία βρίσκεται στην πρώτη γραµµή της προόδου και έχει τεράστιο αντίκτυπο στην καθηµερινή µας ζωή, εποµένως, όταν είµαστε ενεργά στελέχη στον κλάδο της τεχνολογίας, µας δίνεται η δυνατότητα να διαµορφώσουµε την επίδρασή της στην ζωή µας. Θεωρώ ότι είναι απίστευτα ευχάριστο να µπορώ να βοηθήσω άλλες ταλαντούχες γυναίκες να πάρουν θέσεις εξουσίας, να ενισχύσουν την ηγεσία τους και να µεγεθύνουν την παρουσία τους.
Σχετικά µε τις συµβουλές, αρχικά αξιοποιήστε κάθε ευκαιρία. Η τεχνολογία ανταµείβει την ευφυΐα, την ευφάνταστη σκέψη και την ικανότητα διατήρησης µιας σαφούς και αντικειµενικής προοπτικής, όλα εκείνα στα οποία οι γυναίκες διαπρέπουν απολύτως. Εποµένως, µην αφήσετε την αυτοαµφισβήτηση και τις δεύτερες σκέψεις να σας εµποδίσουν να ακολουθήσετε τους στόχους σας. Στην συνέχεια: να είστε προσαρµοστικές και έτοιµες να αλλάξετε. Όσοι αργούν να προσαρµοστούν καταλήγουν κολληµένοι σε ένα παιχνίδι µάταιου κυνηγητού που σπάνια κερδίζεται. Τέλος, κάντε αυτό που αγαπάτε και αγαπάτε αυτό που κάνετε, γιατί η γνήσια αφοσίωση δείχνει και αποφέρει αποτελέσµατα που θα σας κάνουν να ξεχωρίσετε.
Πώς θα περιγράφατε τον ρόλο της τεχνολογίας και της καινοτομίας στις σημερινές επιχειρηματικές δραστηριότητες και την καθημερινή ζωή;
Ξέρετε, ένα από τα βασικά θέµατα που συζητήθηκαν στο πρόσφατο MWC στη Βαρκελώνη, ήταν αυτή η τάση: «τα πάντα ψηφιακά». Και είναι µια πολύ ακριβής περιγραφή του τρέχοντος περιβάλλοντος. Το να έχουµε «ψηφιακή οντότητα» σε συνδυασµό -αν όχι στην θέση- της φυσικής µας παρουσίας, έχει γίνει ο κανόνας για τις περισσότερες πτυχές και δραστηριότητες στη ζωή µας.
Η ψηφιοποίηση αγγίζει όλους τους επιχειρηµατικούς τοµείς: από την επικοινωνία και το µάρκετινγκ έως τις συναλλαγές, την αποθήκευση και τις εργασιακές διαδικασίες. Διαθέτουµε τα απαραίτητα εργαλεία για να καταστεί δυνατή η αποµακρυσµένη εργασία – που συνήθως σηµαίνει: ψηφιακά. Και µια πρόσφατη έρευνα της McKinsey στις ΗΠΑ δείχνει ότι, όταν οι άνθρωποι έχουν την ευκαιρία να εργαστούν µε ευελιξία, το 87% από αυτούς το κάνει. Αυτή είναι µια τάση που υποκινήθηκε από την κρίση – αλλά έγινε δυνατή από την καινοτοµία.
Αυτή η στροφή στον ψηφιακό κόσµο θα έχει µια επίδραση σταδιακά και σε άλλες συνήθειες της καθηµερινότητας, τις οποίες ήδη µπορούµε και, πολλές φορές, προτιµούµε να κάνουµε ψηφιακά. Επικοινωνήστε, µάθετε, διασκεδάστε, εργαστείτε, ψωνίστε και πληρώστε – γι’ αυτό έχουµε εφαρµογές τηλεδιάσκεψης και ανταλλαγής µηνυµάτων, διαδικτυακές πλατφόρµες εκπαίδευσης, βιντεοπαιχνίδια, ακµάζον ηλεκτρονικό εµπόριο και ψηφιακά πορτοφόλια. Τα πάντα – ψηφιακά.
Από τη δική σας οπτική γωνία, πόσο ψηφιοποιημένη είναι η ελληνική αγορά και ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας σας για τη χώρα μας;
Όσον αφορά στους χρήστες, η τάση στην ψηφιοποίηση είναι σχεδόν η ίδια. Οι Έλληνες είναι ενεργοί ψηφιακοί χρήστες, που αγκαλιάζουν τις τεχνολογίες σε διαφορετικούς τοµείς της ζωής τους. Σχεδόν όλοι οι χρήστες στην Ελλάδα έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο µέσω smartphone και πάνω από 7,4 εκατοµµύρια χρησιµοποιούν µέσα κοινωνικής δικτύωσης και εφαρµογές ανταλλαγής µηνυµάτων. Πάνω από το 20% των Ελλήνων χρησιµοποιεί υπηρεσίες πληρωµών µέσω κινητού κάθε µήνα και έχω παρατηρήσει µεγάλη αύξηση στη χρήση συσκευών ροής, κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών, ακόµη και σετ VR.
Οι άνθρωποι χρησιµοποιούν τεχνολογίες και το Διαδίκτυο για µια µεγάλη ποικιλία εργασιών, από την αναζήτηση πληροφοριών έως την ψυχαγωγία τους. Συγκεκριµένα, το 46% χρησιµοποιεί κοινωνικά µέσα και εφαρµογές ανταλλαγής µηνυµάτων για να αναζητήσει πληροφορίες για µάρκες και προϊόντα (αύξηση κατά 10% σε ετήσια βάση). Αντίστοιχα, ήδη περισσότερες από τις µισές τοπικές επιχειρήσεις χρησιµοποιούν κάποιου είδους κοινωνικό δίκτυο ή εφαρµογή ανταλλαγής µηνυµάτων.
Τα εσωτερικά δεδοµένα του Viber επιβεβαιώνουν αυτή την τάση: πέρυσι, ο αριθµός των παραδοθέντων επιχειρηµατικών µηνυµάτων στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 38%. Οι ελληνικές επιχειρήσεις στέλνουν µηνύµατα στους πελάτες τους στο Viber για να µοιράζονται ειδικές προσφορές και εκπτώσεις, να παρέχουν ζωντανή υποστήριξη µε εκπρόσωπο ή να στέλνουν σηµαντικές ειδοποιήσεις. Η διαφήµιση σε πλατφόρµες ανταλλαγής µηνυµάτων είναι επίσης δηµοφιλής, µε κορυφαίους κλάδους τον τουρισµό/ταξίδια (+379%), τα κινητά (+214%), την ψυχαγωγία (+208%), την αυτοκινητοβιοµηχανία (+92%) και την πληροφορική (+53%).
Γι’ αυτό η Ελλάδα είναι µια από τις βασικές µας αγορές. Το Viber έχει διείσδυση 91% στη χώρα και βρισκόµαστε τα τελευταία χρόνια σε ρυθµό συνεχούς ανάπτυξης. Οι φιλοδοξίες µας είναι να επεκτείνουµε το χαρτοφυλάκιο των υπηρεσιών µας και να είµαστε η εφαρµογή για οτιδήποτε σχετίζεται µε την επικοινωνία – από φίλους και οικογένεια, µέχρι επιχειρήσεις, υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και πολλά άλλα.
Πού βλέπετε το μέλλον των εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων και ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι για το Viber;
Σήµερα οι άνθρωποι δεν θέλουν πλέον να χρησιµοποιούν αµέτρητες εφαρµογές για διαφορετικές ανάγκες. Ναι, είµαστε όλοι στα smartphone µας, αλλά κατά µέσο όρο οι χρήστες εφαρµογών ξοδεύουν το 77% του χρόνου τους στις τρεις κορυφαίες εφαρµογές τους. Και σχεδόν το ήµισυ του χρόνου τους σε µία µόνο εφαρµογή. Αναζητούν µια πύλη για πολλές επιλογές – για να µπορούν να κάνουν «ό,τι είναι ψηφιακό» µε τα λιγότερα δυνατά βήµατα. Εν τω µεταξύ, οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να συνδεθούν µε τους πελάτες τους εκεί που βρίσκονται ήδη.
Οι πλατφόρµες ανταλλαγής µηνυµάτων τείνουν να είναι µεταξύ των τριών κορυφαίων αγαπηµένων και οι χρήστες σπάνια είναι πρόθυµοι να τις εγκαταλείψουν. Αυτό καθιστά ως βασικό στόχο µας να γίνουµε αυτή η πύλη και έτσι βλέπουµε το µέλλον. Αποτελεί µέρος της µακροπρόθεσµης στρατηγικής µας να είµαστε µια Υπερεφαρµογή -µια ενιαία πλατφόρµα για όλες τις αλληλεπιδράσεις επιχείρησης- χρήστη που θα προσφέρει τις περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες που χρειάζονται οι χρήστες και, παράλληλα, θα κάνει τις επιχειρήσεις εύκολα προσβάσιµες στους πελάτες τους.
Ήδη οι χρήστες λαµβάνουν ενηµερωµένες πληροφορίες σχετικά µε τα πακέτα ταχυµεταφορών τους, λαµβάνουν υπενθυµίσεις λογαριασµών κοινής ωφέλειας, παραγγέλνουν ταξί και φαγητό, πραγµατοποιούν πληρωµές στο chatbot, λαµβάνουν οικονοµική εκπαίδευση, επικοινωνούν µε την υποστήριξη πελατών και πολλά άλλα, όλα απευθείας µέσω του Viber. Στο πλαίσιο της στρατηγικής µας για τις Υπερεφαρµογές, παρουσιάσαµε επίσης πρόσφατα τα Εισερχόµενα Επιχειρήσεων και τον Επαγγελµατικό Λογαριασµό µε δυνατότητα αναζήτησης, που επιτρέπουν στους χρήστες να αναζητούν εύκολα τις επιχειρήσεις που τους ενδιαφέρουν και να αλληλεπιδρούν απρόσκοπτα µαζί τους µέσα στην εφαρµογή.
Θα συνεχίσουµε να αναπτύσσουµε λύσεις ώστε να γίνουµε ένα «one-stop-shop» για τον µέγιστο αριθµό υπηρεσιών.
Ποια θα ήταν η συμβουλή σας στην επιχειρηματική κοινότητα, εν μέσω του επιταχυνόμενου ψηφιακού μετασχηματισμού;
Σήµερα, περισσότερο από ποτέ, η εξέλιξη παράλληλα µε τις ψηφιακές τάσεις είναι απόλυτη αναγκαιότητα. Μην αφήνετε την αλλαγή ή την αστάθεια της αγοράς να σας παραλύει – προσαρµοστείτε για να παραµείνετε σχετικοί και αναζητήστε νέες ευκαιρίες που εµφανίζονται πάντα µε αυτές τις αλλαγές. Δεν µπορείτε να είστε προετοιµασµένοι για κάθε πιθανό ενδεχόµενο, αλλά µπορείτε -και πρέπει- να είστε έτοιµοι να αλλάξετε.