ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΙΣΤΟΦΙΔΟΥ

ΙΔΡΥΤΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΙΑΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠHΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ, PARTHENON SKULPTUREN

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Στη Θεοδώρα Νικολοπούλου

Aδιαµφισβήτητα το θέµα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο µονοπώλησε το ενδιαφέρον των ειδησεογραφικών tabloids µε αφορµή την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Μ. Βρετανία πριν τις γιορτές, επαναφέροντας δυναµικά τη συζήτηση στο προσκήνιο έξω από το πολιτικό και διπλωµατικό πλαίσιο.

Όµως, αυτό που πολλοί από εµάς δεν γνωρίζουν, είναι πως η Αγγλία δεν αποτελεί τη µοναδική χώρα µε κλεµµένους πολιτιστικούς θησαυρούς και πως πολλές επιτροπές και οργανισµοί σε παγκόσµιο επίπεδο, ασχολούνται µε την επιστροφή τους.

Ο οργανισµός, Parthenon Skulpturen, ιδρύθηκε το 2017 στη Βιέννη και είναι προσανατολισµένος στη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονοµιάς και τον επαναπατρισµό κλεµµένων πολιτιστικών θησαυρών. Συγκεκριµένα, η οµάδα εργάζεται για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, όπου και ανήκουν.

Αποστολή του Οργανισµού είναι να ενηµερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες σχετικά µε το θέµα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, µιας συλλογής εξαιρετικών αρχαίων ελληνικών µαρµάρινων γλυπτών που έχουν χωριστεί για αιώνες, και είναι διασκορπισµένα σε διάφορα µουσεία σε όλο τον κόσµο. Αξίζει να σηµειωθεί ότι δύο κοµµάτια από τον Παρθενώνα βρίσκονται αυτή τη στιγµή στην Αυστρία.

Όπως τονίζει η Ιδρύτρια και Πρόεδρος της Αυστριακής Επιτροπής, Αλεξάνδρα Πιστοφίδου: «Το ζήτηµα που υπογραµµίζουµε είναι η σηµασία της επανασύνδεσης αυτών των Γλυπτών, καθώς ο διασκορπισµός τους δεν επιτρέπει να εκτιµήσουµε πλήρως την ιστορική, καλλιτεχνική και πολιτιστική τους σηµασία. Η επανένωσή τους είναι απαραίτητη και δίκαια, τόσο από ηθική όσο και από πολιτιστική άποψη. Εν κατακλείδι θα έλεγα ότι το έργο της Αυστριακής Επιτροπής Parthenon Skulpturen αφορά κάτι περισσότερο από αντικείµενα, αφορά την αποκατάσταση της ιστορίας και της ταυτότητας του δυτικού πολιτισµού».

Για το λόγο αυτό, η agenda του οργανισµού για τη φετινή χρονιά περιλαµβάνει ποικίλες δράσεις καθώς συνεχίζεται η προώθηση του σκοπού του µέσω των κοινωνικών πλατφορµών, και το 2024 θα συνεχιστεί η φωτογράφηση του project οι «Θεοί του Παρθενώνα», έτσι ώστε να ολοκληρωθεί ενώ πολλές νέες πρωτοβουλίες ετοιµάζονται σε συνεργασία µε το δήµο Βιέννης, την ελληνική κοινότητα και τους ελληνικούς συλλόγους όπως και τα αυστριακά Μέσα Ενηµέρωσης, πιο συγκεκριµένα το Hephaestus Wien και το Orange Radio 94.0 που εκπέµπουν σε όλη την Αυστρία αλλά και διαδικτυακά.

Κυρία Πιστοφίδου, πόσο εύκολη είναι η διοίκηση της επιτροπής από μια γυναίκα; Ποια είναι τα εμπόδια και οι ευχάριστες προκλήσεις που μπορεί ν’ αντιμετωπίζει μια γυναίκα που ηγείται του οργανισμού;

Η διοίκηση µιας επιτροπής, όπως η δική µας, προφανώς περνά από διάφορα εµπόδια και προκλήσεις. Καθε γυναίκα που αναλαµβάνει ηγετικό ρόλο, αναπόφευκτα αντιµετωπίζει προκαταλήψεις και στερεότυπα. Η προσέγγισή µου ήταν πάντα να επικεντρώνοµαι στις θετικές πτυχές και τις εποικοδοµητικές εµπειρίες.

Η αλήθεια είναι ότι αντιµετώπισα προκλήσεις που δεν ήταν πάντα συνδεδεµένες µε το φύλο µου. Σε κάποιες περιπτώσεις, βίωσα περιστατικά ρατσισµού και φθόνου από γυναίκες – κάτι το οποίο δεν περίµενα. Από την άλλη πλευρά, αντιµετώπισα σνοµπισµό και ανταγωνισµό από άνδρες που δυσκολεύονταν να δεχτούν την επιτυχία µιας νέας γυναίκας σε ηγετικό ρόλο. Αν και αυτά τα εµπόδια ήταν απαιτητικά, επέλεξα να επικεντρωθώ στον ιερό σκοπό της αυστριακής επιτροπής και στην εξαιρετική µας οµάδα. Παρά τις δυσκολίες, θα ήθελα να υπογραµµίσω εδώ τη σηµασία της συνδροµής και της υποστήριξης που έλαβα από πολλές υπέροχες γυναίκες που µε βοήθησαν µε τις συµβουλές τους, και έµπρακτα µε στήριξαν στα δύσκολα.

Η συνεργασία µε αυτές τις γυναίκες µου έδωσε δύναµη και µε έµαθε ποια είναι η αυθεντική γυναικεία στάση απέναντι στα πράγµατα. Θέλω επίσης να επισηµάνω τη σηµασία της αλληλεγγύης και της συνεργασίας µεταξύ γυναικών, καθώς αυτό µας ενδυναµώνει και µας καθιστά ανθεκτικές.

Συνοψίζοντας την εµπειρία µου, θυµάµαι το διάσηµο ρητό της Eleanor Roosevelt που µου έµαθε η µητέρα µου και που εξακολουθεί να είναι πηγή έµπνευσης: “Remember, no one can make you feel inferior without your consent” («Να θυµάσαι, κανείς δεν µπορεί να σε κάνει να αισθανθείς µειονεκτικά χωρίς τη συγκατάθεσή σου»).

Αυτό το ρητό µε συνοδεύει και µε εµπνέει, τονίζοντας τη σηµασία της εσωτερικής δύναµης και της αυτοπεποίθησης. Για αυτό αισθάνοµαι τυχερή, περήφανη και ευγνώµων στη µητέρα µου για όλα όσα µου έµαθε, καθώς µου προσέφερε µια σταθερή βάση στις δύσκολες στιγµές, καθοδηγώντας µε προς την επίτευξη των στόχων µου.

Πως βοηθά η τεχνολογία την παραγωγή του έργου σας, την επικοινωνία με την Ελλάδα ή άλλους οργανισμούς;

Η τεχνολογία διαδραµατίζει καίριο ρόλο στο έργο µας. Χρησιµοποιούµε drones για εντυπωσιακές εναέριες λήψεις και έχουµε εκµεταλλευτεί τα κοινωνικά µέσα, social media όπως Instagram, Facebook, Youtube και TikTok για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώµης αλλά και για να προσεγγίσουµε και να αυξήσουµε το ενδιαφέρον µεταξύ των νεότερων γενεών. Τα µέσα επικοινωνίας µας, όπως το Hephaestus Wien και το Orange Radio 94.0, λειτουργούν επιπρόσθετα ως πλατφόρµες για ενηµέρωση και επικοινωνία µε άλλους οργανισµούς αλλά και την Ελλάδα.

Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση μας, πείτε μας λίγα λόγια για τις ψηφιακές καμπάνιες που ενίσχυσαν τη διάδοση των μηνυμάτων του οργανισμού;

Δύο από τις ψηφιακές καµπάνιες µας, εστίασαν σε εναέριες λήψεις της Ακρόπολης της Λίνδου, στη Ρόδο και των αυστριακών κτιρίων, συνδυάζοντας την αρχαία ελληνική Αρχιτεκτονική µε το Περιβάλλον. Μέσα από βίντεο και φωτογραφίες, προσπαθήσαµε να µεταφέρουµε το µήνυµα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα µε εντυπωσιακό τρόπο.

«Αθηνά Λίνδια», Ακρόπολη της Λίνδου, Ρόδος, όπως φαίνεται από ψηλά.

Μια φωτογενής ταινία µικρού µήκους 1,5 λεπτού µε µια εξαιρετικά όµορφη, αξιοµνηµόνευτη αφήγηση για τη θεά Αθηνά και µια έκκληση προς τη θεά για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα (στα αγγλικά και τα ελληνικά). Ένας µύθος ξεχασµένος εδώ και αιώνες, που επανέρχεται από την αρχαιότητα στη σύγχρονη εποχή για να εµπνεύσει και να µεταφέρει το µήνυµα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα. Πρόκειται για ένα έργο εναέριας κινηµατογράφησης που επιτεύχθηκε µε ένα µικρό µη επανδρωµένο εναέριο όχηµα (UAV, κοινώς drones), για το οποίο µας δόθηκε ειδική άδεια από το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισµού και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου για την πραγµατοποίηση και δηµοσίευση.

Φωτογράφηση: «Η επιρροή του Παρθενώνα στα αυστριακά κτίρια»

Μια ψηφιακή έκθεση των πιο χαρακτηριστικών δηµόσιων κτιρίων που επηρεάστηκαν από τον Παρθενώνα που περιλαµβάνει το όνοµα του κτιρίου, την περιοχή, την περίοδο κατασκευής, το όνοµα του αρχιτέκτονα. Φωτογραφίες µε περιγραφικές λεπτοµέρειες που ενθαρρύνουν µια πιο συγκεκριµένη και αισθητηριακή εµπειρία που επιτρέπουν στον θεατή να µεταφερθεί στην πόλη της Βιέννης και να εµβαθύνει την κατανόηση του Παρθενώνα.

Όλα τα έργα βρήκαν θετική και ενθουσιώδη ανταπόκριση από το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισµού.

Related Post