Share This Article
Aπό το 2004, οπότε η Χριστίνα Φωτεινοπούλου ήταν Internet manager της Ολυµπιακής Επιτροπής ΑΘΗΝΑ 2004 µέχρι σήµερα που δραστηριοποιείται στην ASCEND ως senior digital consultant, έχουν περάσει σχεδόν 20 χρόνια. Δύο δεκαετίες στις οποίες η Χριστίνα Φωτεινοπούλου έχει επιβεβαιώσει τον τίτλο της εταιρείας: Ascend, επί το ελληνικότερο «ανεβαίνω» ή «ανέρχοµαι» ή και «ανηφορίζω». Η διαδροµή της ωστόσο ξεκίνησε πολύ νωρίτερα, το µακρινό 1998 όταν προσπαθώντας να πείσει τους πελάτες πως πρέπει να στηθεί ένα site, εισέπραττε το στερεότυπο ερώτηµα «που είναι ο άνδρας για να κλείσει η δουλειά;», µε αποτέλεσµα να την κερδίσει παροδικά το Ηνωµένο Βασίλειο και να επιστρέψει όταν άρχισαν να αλλάζουν τα πράγµατα στην Ελλάδα. Έχοντας διαγράψει µια αξιόλογη πορεία στο Digital και την Ψηφιακή Επικοινωνία σε διάφορες κρίσιµες και ηγετικές θέσεις αυτό που είναι χρήσιµο να µάθουµε είναι ποιο είναι εκείνο το γυναικείο στοιχείο που βοήθησε τη Χριστίνα Φωτεινοπούλου στην καθηµερινότητά της, στους στόχους της και στην εκπλήρωσή τους όλα αυτά τα χρόνια…
«Σαφέστατα το multitasking και το can do attitude. Μπορεί να ακούγεται κλισέ αλλά οι γυναίκες έχω διαπιστώσει ότι έχουµε όντως τη δυνατότητα και την ικανότητα να κάνουµε πολλά πράγµατα και καλά συγχρόνως. Προφανώς και γενικεύω εδώ και κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, αλλά σε γενικές γραµµές αυτό είναι ένα γυναικείο χαρακτηριστικό. Αυτό λοιπόν που έχει βοηθήσει και στην αναγνώριση της αξίας µου και στην επαγγελµατική µου ανέλιξη είναι η διαχείριση πολύπλοκων, ευαίσθητων και µε χρονικούς περιορισµούς κρίσεων. Θυµάµαι χαρακτηριστικά την πρώτη ηµέρα των αγώνων στο 2004 οπότε και ήµουν η Internet manager της Ολυµπιακής Επιτροπής ΑΘΗΝΑ 2004, όταν ήταν να πάρουµε τα πρώτα live αποτελέσµατα των αγώνων και πάγωσαν όλες οι οθόνες από ένα τεχνικό πρόβληµα.
Ενώ λοιπόν είχαµε κάνει και test events και πάµπολες ασκήσεις ετοιµότητας, το συγκεκριµένο σενάριο είχε θεωρηθεί απόλυτα ακραίο και δεν είχε δοκιµαστεί. Μέσα σε πέντε µόλις λεπτά όµως είχα καταφέρει να τραβήξουµε άτοµα από άλλες οµάδες να βοηθήσουν στο χειροκίνητο πέρασµα αποτελεσµάτων, να µιλάω τηλεφωνικά µε τον υπεύθυνο venue στο χώρο ώστε να µας µεταφέρει τα πάντα τη στιγµή που γίνονταν, να έχουµε feed από όλες τις κάµερες και να επιβεβαιώνουµε ότι δεν έχουµε χάσει κάτι και να µιλάω και µε τους τεχνικούς για να µπορέσουµε να λύσουµε το θέµα!
Συγχρόνως, ούτε στιγµή δεν αµφέβαλα ότι θα τα καταφέρουµε και δεν έχασα την ψυχραιµία µου. Το αποτέλεσµα ήταν ότι προφανώς και απέκτησα έναν ωραιότατο πονοκέφαλο αφού είχα τρία κινητά συγχρόνως στα αυτιά µου, αλλά το site είχε κανονικά live αποτελέσµατα και σε πέντε γλώσσες, κάτι το οποίο γινόταν για πρώτη φορά τότε σε site Ολυµπιακών αγώνων.»
Δεν είναι μυστικό ότι πολλές Γυναίκες στον κλάδο της Τεχνολογίας και του Digital έχουν συχνά αισθανθεί να μειονεκτούν ή να παραμερίζονται από άνδρες συναδέλφους τους. Έχετε βρεθεί σε τέτοια κατάσταση;
Η αλήθεια είναι ότι αυτό συµβαίνει σε αρκετούς κλάδους απλά σε κάποιες περιπτώσεις είναι πιο έντονο στον δικό µας κλάδο. Τα καλά νέα είναι ότι αυτό µε αργά αλλά σταθερά βήµατα τείνει να αλλάξει. Όταν εγώ πρωτοξεκίναγα το µακρινό 1998 να δουλεύω, πήγαινα σε συνεργάτες για να στήσω το site τους, τους εξηγούσα τα πάντα, τους έπειθα, αλλά όταν ερχόταν η ώρα για τις υπογραφές περίµεναν να συναντήσουν έναν άνδρα για να «κλείσει η δουλειά». Αυτό µάλιστα ήταν τόσο έντονο ώστε αποφάσισα να φύγω από την τότε κάπως στενόµυαλη Ελλάδα και να πάω να συνεχίσω την καριέρα µου στην Αγγλία η οποία ήταν σαφώς πιο δεκτική στις γυναίκες επαγγελµατίες του τοµέα.
Αυτό που έκανε την διαφορά ήταν ότι ο κόσµος εκεί ήταν πιο έτοιµος να ακούει από µια νέα γυναίκα οδηγίες σχετικά µε τις νέες τεχνολογίες. Συγχρόνως υπήρχαν και περισσότερες γυναίκες σε θέσεις ευθύνης οι οποίες ήταν έτοιµες να ακούσουν οδηγίες από άλλες γυναίκες. Αυτοί οι δύο παράγοντες ευτυχώς αρχίζουν να υπάρχουν πλέον και στην Ελλάδα. Μια σηµείωση βέβαια είναι ότι κάθε κλάδος δεν είναι το ίδιο έτοιµος. Όταν για παράδειγµα βρέθηκα να δουλεύω στο βαρύ παραδοσιακό retail στην Ελλάδα άκουσα ουκ ολίγες φορές σχόλια του τύπου «πήγαινε στα παιδιά σου να τα δεις τώρα και άφησε εµάς τους άνδρες να πάρουµε τις αποφάσεις».
Αποφάσεις εντωµεταξύ οι οποίες ήταν 100% δική µου ευθύνη και ήµουν η µόνη που είχα την γνώση και την εµπειρία να τις πάρω. Αλλά οι βαριοί παραδοσιακοί managers εκεί προτιµούσαν να αποφασίσουν αυτοί από το να ακολουθήσουν τις οδηγίες µιας γυναίκας ακόµα και µε δυσανάλογα βαρύ κόστος για την εταιρεία τους.
Είναι απαραίτητη η εξωστρέφεια για μια Γυναίκα που εργάζεται στον κλάδο σας;
Σαφέστατα και ναι. Όπως και στους περισσότερους κλάδους άλλωστε. Η εξωστρέφεια βέβαια δεν πρέπει να συγχέεται µε την κοινωνικότητα και δεν πρέπει να τροµάξουµε ανθρώπους των οποίων ο χαρακτήρας δεν είναι κατά βάση εξωστρεφής. Όταν λέµε εξωστρέφεια στον κλάδο πρέπει να αναφερόµαστε στο σύνολο των ενεργειών, όπως το να αναζητάµε τάσεις και λύσεις οι οποίες µπορεί να προέρχονται από άλλες εταιρείες, χώρες ακόµα και κλάδους.
Η τεχνολογία και το digital είναι τοµείς οι οποίοι αντλούν πληροφορίες από πληθώρα άλλων disciplines ενώ συγχρόνως χρειάζονται και φαντασία και δηµιουργικότητα. Πρέπει να είµαστε εξωστρεφείς ώστε να αναζητάµε λύσεις στη βιολογία, στη φυσική, στην ψυχολογία, στην ιστορία, στην τέχνη. Οι λύσεις που παράγουµε στον κλάδο µας, είναι ακριβώς αυτό που λέει η λέξη: Λύσεις. Λύσεις σε προβλήµατα που πρέπει να καταλάβουµε πρώτα ότι υπάρχουν και µετά να ψάξουµε να βρούµε ποιες αρχές θα µας βοηθήσουν να τα αντιµετωπίσουµε. Ακόµα και όταν µιλάµε για κάτι απλό όπως ένα corporate site πρέπει να µπορούµε να σκεφτούµε ποια πιθανά προβλήµατα ενός καταναλωτή καλείται αυτό το site να λύσει.
Αυτόν τον καιρό φτιάχνουµε για παράδειγµα ένα site για ένα resort στο Πήλιο, το 12 Months Resort. Ενώ ετοιµάζαµε τις ενότητες, σκεφτόµουν συνέχεια πώς θα το διαφοροποιήσω από τον ανταγωνισµό. Αυτό που έκανα ήταν να ψάξω στα social ποιο είναι το µεγαλύτερο πρόβληµα του κόσµου όταν ετοιµάζεται να πάει διακοπές.
Τα τρία τοπ προβλήµατα λοιπόν που ανέφεραν όλοι ήταν το πώς να πάρουν άδεια από τη δουλειά τους, πώς να βρουν χρήµατα για τις διακοπές τους και το τι να πάρουν µαζί τους. Τα δύο πρώτα τα άφησα για το µέλλον (αν και θα είχε ενδιαφέρον να φτιάξω µια εφαρµογή για live λεκτικές οδηγίες όταν πηγαίνεις να ζητήσεις άδεια από ένα δύσκολο αφεντικό) και προχώρησα µε την απλή λύση δηµιουργίας µιας προσωποποιηµένης packing λίστας για τους επισκέπτες του resort.
Ποια εποχή θα έρθεις; Για ποιον λόγο θα ταξιδέψεις; Θα κάνεις κάποια δραστηριότητα; Ταξιδεύεις µε παιδιά ή ετοιµάζεσαι για ένα ροµαντικό getaway; Βάσει των απαντήσεων σου, των γνώσεων µας για την περιοχή, λίγο ΑΙ, λίγο φαντασία και αρκετή πρακτικότητα σου φτιάχνουµε την λίστα για να µην ξεχάσεις τίποτα στο ταξίδι σου και να είσαι έτοιµος να διασκεδάσεις στον προορισµό σου!
Τί συμβουλές θα δίνατε σε μια γυναίκα που σκέφτεται μια καριέρα στον κλάδο της Ψηφιακής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας; Τί θα ευχόσασταν να γνωρίζατε ή να διαθέτατε όταν ξεκινήσατε;
Η πρώτη µου συµβουλή θα ήταν να µην θεωρεί ποτέ τίποτα ως δεδοµένο. Δεν είναι δεδοµένο ότι θα την καταλαβαίνουν οι γύρω της, δεν είναι δεδοµένο ότι θα την στηρίξει ο/η manager της, δεν είναι δεδοµένο ότι θα αναγνωριστεί η σκληρή δουλειά της.
Όσο σκληρό και αν ακούγεται, η δουλειά είναι µια καθηµερινή µάχη µε πολλές περισσότερες ήττες από νίκες. Οι ήττες είναι καθηµερινές είναι όµως όντως ο τρόπος για να φτάσεις σε αυτήν την µία την πολυπόθητη νίκη. Έτσι άλλωστε είναι όλη η ζωή και επιτυχηµένοι επαγγελµατίες αλλά και άνθρωποι είναι αυτοί που αναµένουν τις ήττες, τις αναγνωρίζουν ως ευκαιρίες µάθησης, µαζεύουν γρήγορα τα κοµµάτια τους και προχωράνε. Ιδίως στον χώρο µας αυτός ο κύκλος είναι απίστευτα γρήγορος και οι ήττες εναλλάσσονται µε τις νίκες µε τροµερό ρυθµό.
Συχνά δεν έχεις χρόνο να χαρείς την όποια νίκη σου γιατί έχει ανοίξει η επόµενη πρόκληση και αν αργήσεις να αντιδράσεις θα χάσεις το τρένο. Αυτό λοιπόν που θα ευχόµουν να γνώριζα όταν ξεκινούσα είναι ότι ο επαγγελµατικός χώρος δεν είναι αγγελικά πλασµένος και οι παθογένειες που είχα συναντήσει σε µικρό βαθµό στο πανεπιστήµιο, είναι γιγαντωµένες στην εργασιακή αρένα.
Δεν είναι πάντα ο πιο άξιος και ο πιο έξυπνος αυτός που ανεβαίνει και εσύ συχνά θα κληθείς να εξηγήσεις µια λύση σε κάποιον που δεν µπορεί να την καταλάβει. Ακόµα λοιπόν και αν η δικιά σου λύση είναι η καλύτερη, αν δεν µπορείς να της εξηγήσεις µε τέτοιο τρόπο ώστε να την «αγοράσει» ο άλλος ίσως δεν την πουλήσεις ποτέ. Μάθετε λοιπόν να επικοινωνείτε σωστά.
Μάθετε να εξηγείτε στο άλλον αυτό που είναι έτοιµος να καταλάβει και χρησιµοποιήστε στο έπακρο την κατεξοχήν γυναικεία δεξιότητα της ενσυναίσθησης.
Ποιό είναι το όνειρό σας για την επόμενη χρονιά;
Μετά από 25 χρόνια καριέρας αποκλειστικά στον χώρο του Digital και την Επικοινωνίας, νοµίζω ότι ήρθε η ώρα που ο τοµέας µας πραγµατικά απευθύνεται σε όλους. Όταν είχα πρωτοξεκινήσει να δουλεύω σε αυτόν τον χώρο δεν υπήρχαν τα smart phones και τα social media, δεν υπήρχε καν το Google και όλοι αναρωτιόντουσαν κάποιο από τµήµα να εντάξουν το Internet.
Τώρα πια όµως ο χώρος µας είναι ένα commodity χωρίς το οποίο η εταιρεία σου δεν µπορεί να υπάρξει. Δεν γνωρίζουν όµως όλες οι εταιρείες πώς να το εντάξουν στην καθηµερινότητα τους και πώς να το διαχειριστούν. Αναγνωρίζοντας αυτήν την ανάγκη λοιπόν είµαι πλέον επικεφαλής ενός boutique digital agency την ASCEND στόχος του οποίου είναι να βοηθάει τις εταιρείες κάθε µεγέθους να ανταποκριθούν σε οποιαδήποτε digital ή επικοινωνιακή ανάγκη έχουν.
Γιατί πρέπει να κατανοήσουµε ότι τα πάντα πλέον είναι θέµα επικοινωνίας που γίνεται µέσω digital καναλιών. Είτε µιλάµε για ένα λογότυπο λοιπόν, είτε για το πιο πολύπλοκο ecommerce site, είτε για ένα άρθρο στο site µας είτε για την πλήρη CRM καµπάνια µας, το πιθανότερο είναι ότι χρειαζόµαστε κάποιον δικό µας άνθρωπο να είναι δίπλα µας και να µας καθοδηγήσει στα digital βήµατα µας.
Το όνειρο µου για την επόµενη χρονιά λοιπόν είναι να µπορέσω να βοηθήσω όσο το δυνατόν καλύτερα τους πελάτες µου να επιτύχουν την καλύτερη digital παρουσία τους και φυσικά να τελειώσω ξανά τον Μαραθώνιο του Ολύµπου.
Γιατί µπορεί να είµαι γυναίκα επαγγελµατίας στον χώρο του digital, µητέρα και σύζυγος, αλλά δεν σταµατάω να είµαι και µια φανατική δροµέας βουνού!