Δήμητρα Κεχαγιά: ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ

ΣΤΗ: Σόνια Χαϊμαντά

Σε ποιο βαθμό υπάρχει περιθώριο να ψηφιοποιηθούν οι υπηρεσίες των Δήμων της Ελλάδας; Είναι σε υστέρηση ψηφιακά η Τοπική Αυτοδιοίκηση έναντι της Κεντρικής Διοίκησης;

Είναι γεγονός ότι από το 2019, έχουν γίνει τεράστια βήµατα στον τοµέα ψηφιοποίησης των υπηρεσιών τόσο της κεντρικής διοίκησης όσο και της αυτοδιοίκησης. Έχει αλλάξει η καθηµερινότητά µας σε απίστευτο βαθµό. Ένας ευρύς κατάλογος ψηφιακών υπηρεσιών, ο οποίος επιδρά στην άσκηση όλων των τοµέων της δηµόσιας πολιτικής και συµβάλλει στον εκσυγχρονισµό της λειτουργίας του Κράτους, έχει ολοκληρωθεί και είναι στη διάθεσή των πολιτών για την άµεση και εξ αποστάσεως εξυπηρέτησή τους. Σε κεντρικό επίπεδο, περισσότερες από 1.500 ψηφιακές υπηρεσίες είναι ενεργές, ενώ ταυτόχρονα νέα σηµαντικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη.

Στους ΟΤΑ, σύµφωνα και µε την έρευνα του Παρατηρητηρίου Περιφερειακών Πολιτικών και του ΕΛΙΑΜΕΠ, το επίπεδο ψηφιοποίησης των υπηρεσιών των δήµων βρίσκεται µόλις στο 10%! Από τις 552 υπηρεσίες που παρέχει ένας δήµος, µόνο οι 66 είναι πλήρως αυτοµατοποιηµένες – ποσοστό 1,2%. Από αυτές τις υπηρεσίες που παρέχονται, οι περισσότερες αφορούν στις κεντρικά παρεχόµενες, δηλαδή παρέχονται µέσω του gov.gr, όπως είναι οι υπηρεσίες Δηµοτολογίου ή Ληξιαρχείου.

Εµείς, το 2019, όταν αναλάβαµε τη Δηµοτική Αρχή στον Δήµο Πεντέλης, η ψηφιακή και τεχνολογική εξέλιξη ήταν ένας από τους τρεις κύριους άξονες του προγράµµατός µας.

Παραλάβαµε το Δήµο µε ανύπαρκτες ψηφιακές υπηρεσίες, µε µια πολύ κακή ιστοσελίδα. Δεσµευτήκαµε στους πολίτες ότι θα περάσει ο Δήµος µας στην ψηφιακή εποχή. Αυτό ακριβώς κάναµε και κάνουµε. Εφαρµόζουµε το πρόγραµµά µας, τηρούµε τις υποσχέσεις µας. Δουλέψαµε µεθοδικά και το σηµερινό αποτέλεσµα µόνο τυχαίο δεν είναι. Είναι ένα σηµαντικό βήµα του Δήµου µας προς την ψηφιακή εποχή. Οι δηµότες πλέον έχουν περισσότερες δυνατότητες ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης από τον Δήµο και συνεχίζουµε σταθερά στην ίδια κατεύθυνση. Με συγκεκριµένο πρόγραµµα εισάγουµε ακόµη περισσότερες υπηρεσίες, για την όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Είναι ψηφιακές ευκολίες που παρέχονται στους δηµότες, οι οποίοι µέσα από τις εφαρµογές της ιστοσελίδας του Δήµου εξυπηρετούνται γρήγορα, εύκολα χωρίς γραφειοκρατία και ταλαιπωρία, απολαµβάνοντας υπηρεσίες που συµβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

 Πρόσφατα εισαγάγατε ψηφιακές ευκολίες που παρέχονται πλέον στους δημότες, οι οποίοι μέσα από τις εφαρμογές της Ιστοσελίδας του Δήμου εξυπηρετούνται γρήγορα, εύκολα χωρίς γραφειοκρατία και ταλαιπωρία. Μπορείτε να μας μιλήσετε για αυτές;

Από την αρχή της θητείας µας θέσαµε ως βασικό µας στόχο τη βελτίωση των παρεχόµενων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, µέσα από σύγχρονα και αποδοτικά ψηφιακά εργαλεία. Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύξαµε νέες ψηφιακές υπηρεσίες, όπως το σύστηµα ηλεκτρονικής υποβολής αιτηµάτων στο γραφείο δηµότη, την πλατφόρµα έκδοσης ψηφιακών πιστοποιητικών, το σύστηµα ηλεκτρονικών κρατήσεων σε αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες του Δήµου µας και την εφαρµογή ηλεκτρονικών ραντεβού µε τις υπηρεσίες µας.

Πιο συγκεκριµένα, ξεκινήσαµε άµεσα την ψηφιοποίηση σειράς υπηρεσιών, όπως:

  • Την αναβάθµιση της δικτυακής πύλης του Δήµου, πλήρως προσαρµοσµένη στις απαιτήσεις της εθνικής ψηφιακής στρατηγικής.
  • Το ηλεκτρονικό σύστηµα υποβολής και διαχείρισης αιτηµάτων καθηµερινότητας, στο οποίο οι συµπολίτες µας επισηµαίνουν στο δήµο προβλήµατα καθηµερινότητας από τον υπολογιστή ή το κινητό τους.
  • Την έκδοση ψηφιακών πιστοποιητικών, βεβαιώσεων και λοιπών διοικητικών πράξεων για 48 διαφορετικές κατηγορίες (µέχρι σήµερα έχουν εκδοθεί 8.500 ψηφιακά πιστοποιητικά).
  • Τη δυνατότητα ηλεκτρονικών πληρωµών αποφεύγοντας επιβαρύνσεις και ταλαιπωρία.
  • Το “Fix my school”, το ηλεκτρονικό σύστηµα καταγραφής των προβληµάτων και των αναγκών των σχολείων, µέσω του οποίου ο Δήµος γνωρίζει άµεσα τα προβλήµατα των σχολείων και παρεµβαίνει, κρατώντας και στατιστικά στοιχεία γι’ αυτά.
  • Τις ηλεκτρονικές κρατήσεις για τις αθλητικές και τις πολιτιστικές δραστηριότητες (εγκαταστάσεις τένις, κολυµβητήριο, εκδηλώσεις κ.ά.). Να σηµειώσουµε ότι η ψηφιακή αυτή υπηρεσία βραβεύθηκε µε Αργυρό Βραβείο στα “Best City Awards”. Περισσότερες από 48.500 ηλεκτρονικές κρατήσεις αθλητικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων έχουν γίνει µέχρι σήµερα.
  • Τα ηλεκτρονικά ραντεβού µε τις διοικητικές, οικονοµικές και κοινωνικές υπηρεσίες του Δήµου, ώστε οι πολίτες να κερδίζουν χρόνο και να εξυπηρετούνται χωρίς ταλαιπωρία και συνωστισµό.
  • Ένα σύγχρονο σύστηµα ηλεκτρονικών διαβουλεύσεων και ψηφιακών ψηφοφοριών. Οι πολίτες µπορούν να εκφράζουν τη γνώµη τους για θέµατα του Δήµου.
  • Το My KEP live. Είµαστε από τους πρώτους Δήµους που εφαρµόζουµε το θεσµό αυτό. Ο πολίτης εξυπηρετείται από το σπίτι του.
  • Την ανάπτυξη ενός συστήµατος τηλεϊατρικής που απευθύνεται σε πρώτη φάση αποκλειστικά στις ανάγκες των ηλικιωµένων συµπολιτών µας.

Παράλληλα, εξασφαλίζουµε ταχύτερη επέµβαση και εξοικονόµηση πόρων, καθώς και την άµεση ενηµέρωση των υπηρεσιών και των εµπλεκόµενων φορέων, µε την ηλεκτρονική παρακολούθηση σηµαντικών λειτουργιών του Δήµου, όπως την κίνηση των οχηµάτων, το φωτισµό οδών και πλατειών, τα συστήµατα άρδευσης, τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων και την πολιτική προστασία.

Αναφορικά µε το τελευταίο, υποβάλαµε σχετική πρόταση και µας εγκρίθηκε, µε την οποία ενισχύθηκε ακόµα περισσότερο η πολιτική προστασία του Δήµου µας, µέσω σύγχρονων συστηµάτων παρακολούθησης που µας επιτρέπουν να αυξήσουµε την ετοιµότητά µας στην πυρασφάλεια των δασικών µας εκτάσεων και να ενισχύσουµε την αποτελεσµατικότητά µας κατά την εκδήλωση έντονων καιρικών φαινοµένων.

 Ποιος είναι ο τρόπος λειτουργίας και τα πλεονεκτήματα της εφαρμογής FixMyCity, η οποία παρέχει στους Δημότες τη δυνατότητα να βρίσκουν λύση στα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν; 

Το FixMyCity του Δήµου Πεντέλης είναι µια διαδικτυακή εφαρµογή, µέσω της οποίας είναι δυνατή η ηλεκτρονική υποβολή αιτηµάτων από τους πολίτες και η ταυτόχρονη διαχείριση των αιτηµάτων αυτών από τις αντίστοιχες υπηρεσίες του δήµου.

Η εφαρµογή είναι πλήρως παραµετροποιήσιµη, διαθέτει πλήθος επιπέδων χρηστών και έχει τη δυνατότητα προσαρµογής σε οποιαδήποτε ροή εργασίας διαθέτει ο δήµος. Μέχρι σήµερα έχουν υποβληθεί περίπου 47.400 αιτήµατα, από τα οποία έχουν ικανοποιηθεί περισσότερα από 43.000. Να σηµειώσουµε εδώ ότι λειτουργεί από τα τέλη Φεβρουαρίου του 2020.

 Είστε μια από τις λίγες γυναίκες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στο δημαρχιακό θώκο. Πως σας αντιμετωπίζουν οι άλλοι δήμαρχοι στην ΚΕΔΕ και τι κομίζει μια γυναίκα-δήμαρχος σε έναν δήμο;

Έχουν γίνει τεράστια βήµατα στα θέµατα ισότιµης συµµετοχής στα κοινά και, είναι αλήθεια, ότι σήµερα στους ΟΤΑ, άξιοι και ικανοί συνάδελφοι, υπηρετούν το κοινό συµφέρον, δίνοντας την καθηµερινή τους µάχη για την αναβάθµιση της ποιότητας της ζωής των πολιτών και την επίλυση των προβληµάτων που τους δυσχεραίνουν.

Η συµµετοχή των γυναικών στην αυτοδιοίκηση έχει αλλάξει ως προς το παρελθόν και αυτό διότι αρχικά θεσµοθετήθηκε το 2011 µε την Ευρωπαϊκή Χάρτα για την Ισότητα των Φύλων στις Τοπικές Κοινωνίες, δευτερευόντως όµως οι γυναίκες διεκδίκησαν και µπήκαν δυναµικά και αποτελεσµατικά στον πολιτικό στίβο. Και αυτό άλλαξε τα δεδοµένα και µάλιστα προς το καλύτερο! Στον Δήµο Πεντέλης, έχουν εκλεγεί συνοδοιπόροι µου εξαιρετικές κυρίες, επιτυχηµένες στο χώρο τους, οι οποίες πρωταγωνιστούν στο τεράστιο έργο που υλοποιείται στην πόλη µας και οι οποίες χαίρουν της αναγνώρισης των συµπολιτών µας.

Στο πέρασµα του χρόνου, και µε δεδοµένη τη γαλούχηση της νέας γενιάς σε αρχές και αξίες διαφορετικές του παρελθόντος, η δίκαιη και ισότιµη αντιµετώπιση της γυναίκας δηµάρχου, αλλά και των αντιδηµάρχων και συνεργατών της, γίνεται όλο και πιο διακριτή είτε στους πολίτες είτε στους συνάδελφους. Ο καθηµερινός µας αγώνας να ανταπεξέλθουµε στις προσωπικές και επαγγελµατικές µας υποχρεώσεις, ειδικά όπως αυτές διαµορφώνονται µε την απασχόλησή µας στον αυτοδιοικητικό στίβο, φαίνεται τα τελευταία χρόνια να αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο και να συναντά το σεβασµό του κόσµου.

Τόσο στον Δήµο µας, όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, ευελπιστούµε το γεγονός αυτό να αποτελεί εφαλτήριο για τις γυναίκες να µπουν στη διαδικασία να σκεφτούν την ενεργή συµµετοχή τους στα κοινά και στα κέντρα λήψης αποφάσεων. Αποτελεί, άλλωστε προϋπόθεση για δηµοκρατική εκπροσώπηση και συµµετοχή στις αποφάσεις που ρυθµίζουν και καθορίζουν τη ζωή όλων µας, που διαµορφώνουν την ποιότητα της καθηµερινότητάς µας και σχεδιάζουν το µέλλον των παιδιών µας. Και προσωπική µου εκτίµηση είναι ότι οι γυναίκες σήµερα το βλέπουν αυτό και διεκδικούν τη θέση τους στην αυτοδιοίκηση. Οι επερχόµενες εκλογές της 8ης Οκτωβρίου µένουν να το αποδείξουν…

 Θα είστε ξανά υποψήφια στις εκλογές του Οκτωβρίου του 2023 και τι δεσμεύσεις αναλαμβάνετε; 

Ναι, θα είµαι εκ νέου υποψήφια δήµαρχος για τη θητεία 2024-2029. Έχω τεθεί επικεφαλής µίας οµάδας ανθρώπων, µε τους οποίους το 2019 δώσαµε τα χέρια και δεσµευτήκαµε, από την πρώτη στιγµή που αναλάβαµε, να αλλάξουµε την πόλη µας. Με όραµα, µε σχέδιο, µε σοβαρό προγραµµατισµό και µε σκληρή δουλειά, κάθε µέρα που περνά παραδίδουµε κι ένα έργο στους συµπολίτες µας.

Η παρούσα θητεία µας, ολοκληρώνεται εξασφαλίζοντας ακόµη πιο µακρόπνοα σχέδια για τις πόλεις µας και θέλουµε να είµαστε εµείς που θα τα υλοποιήσουµε και θα τα παραδώσουµε στα παιδιά µας. Για το λόγο αυτό, θα τεθούµε εκ νέου στην κρίση των πολιτών του Δήµου Πεντέλης και θα διεκδικήσουµε να ολοκληρώσουµε ένα συνολικό έργο ύψους επιπλέον 83 εκ. ευρώ, το οποίο εµείς εξασφαλίσαµε για το δήµο µας.