Ξένη Μπαϊρακτάρη: Global Marketing Lead / Senior Brand Manager EU Philips Monitors & IT Accessories

Κυρία Μπαραϊκτάρη κατέχετε μια υψηλόβαθμη θέση σε μια από τις μεγαλύτερες και πιο ιστορικές εταιρείες στον κόσμο της τεχνολογίας. Συναντήσατε δυσκολίες για να καταφέρετε να αναρριχηθείτε εξαιτίας του φύλου σας ή είχατε ίσες ευκαιρίες με τους άνδρες συναδέλφους σας; 

Δυσκολίες υπήρξαν αρκετές όχι όµως λόγω του φύλου µου. Σε γενικές γραµµές στην Ολλανδία δεν συναντάς εύκολα εταιρείες µε κουλτούρες που κάνουν διακρίσεις σε τέτοια επίπεδα. Στην εταιρεία που εργάζοµαι δε, δεν ένοιωσα ουδέποτε την παραµικρή διαφορά σε συµπεριφορα σε σχέση µε άνδρες συναδέλφους µου από την ηγεσία. Σε επίπεδο συνεργασιών, πάντα υπάρχουν άνθρωποι µε άλλες προσλαµβάνουσες που τους είναι δύσκολο να αντιληφθούν πως «κανει κουµάντο» γυναίκα, ιδίως όταν είναι νεότερη από αυτούς. Ευτυχώς είχα την τύχη να µην εξαρτάται η πορεία µου από αυτούς.

Ποιες κινήσεις πιστεύετε ότι θα πρέπει να γίνουν για να μπορέσει να γεφυρωθεί το φυλετικό χάσμα που συναντούμε σε πολλές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κόσμο της τεχνολογίας; 

Πρέπει η γραµµή της εταιρείας να επιβάλει ισορροπία ανδρών-γυναικών στο εργατικό δυναµικό όσο αυτό είναι εφικτό. Είναι αυτονήτο πως δεν πρέπει να γίνονται διακρίσεις στις προσλήψεις και να δίνονται ίσες ευκαιρίες σε όλους. Και φυσικά ο χώρος εργασίας πρεπει να ενισχύει την ισότητα µε κάθε τρόπο. Όλα αυτά ξεκινάνε από την ηγεσία η οποία, όταν δεν αντιλαµβάνεται αυτή την ανάγκη, πρέπει να αλλάζει.

Ζείτε και εργάζεστε εδώ καιρό στο εξωτερικό, από τη δική σας εμπειρία θεωρείτε ότι η χώρα μας βρίσκεται αρκετά πίσω στο κομμάτι της συμπερίληψης (Inclusion) στους χώρους εργασίας; Και εάν ναι, ποια είναι τα βήματα που θα πρέπει να γίνουν από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, για να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον εργασίας που να αγκαλιάζει και να ενσωματώνει τη διαφορετικότητα; 

Ναι, θεωρώ πως βρίσκεται πίσω γενικά στο κοµµάτι της συµπερίληψης, όχι µόνο στους χώρους εργασίας. Είναι λογικό εν µέρει, γιατί είναι µια χώρα που δεν είναι συνηθισµένη στο διαφορετικό λόγω συνθηκών. Στην οµάδα µου είµαστε 25 άτοµα και σχεδόν όλοι από διαφορετική χώρα. Αυτό να τονίσω πως δεν είναι κάτι µοναδικό στην εταιρεία µου, το συναντάς συχνά εδώ. Θέλοντας και µη, προσαρµόζεσαι σε µια µίξη από κουλτούρες και και γίνεσαι πιο δεκτικός. Στην Ελλάδα δεν συµβαίνει αυτό, ή συµβαίνει εξαιρετικά σπάνια.

Αυτό που πρεπει να αλλάξει πέρα από την ευρύτερη νοοτροπία στο θέµα της διαφορετικότητας, και είναι κάτι που το ακούω πολύ συχνά, είναι η προκατάληψη προς τις γυναίκες άνω των 30 ετών. Δεν είναι λίγες οι φορές που η ηλικία είναι τροχοπέδη στην πρόσληψη ή εξέλιξή τους επειδή οι εταιρείες φοβούνται πως δέν θα είναι αποδοτικές µε τον ερχοµό ενός παιδιού. Οι γυναίκες πρέπει να ευνοούνται και όχι να καταδικάζονται γι’ αυτό το λόγο. Και ασφαλώς πρέπει να υπάρχουν και οι αντίστοιχοι νόµοι που να το στηρίζουν αυτό. Ενέργειες µπορούν να γίνουν πολλές στο κοµµάτι αυτό, από το τµηµα ανθρώπινου δυναµικού της εκάστοτε εταιρείας, επιβραβεύσεις παντός τύπου, αναδιοργάνωση όπου χρειάζεται, επαναπροσλήψεις, µη ανοχή περιστατικών διάκρισης, σωστή εκπαίδευση των εργαζοµένων. Η λίστα είναι πολύ µεγάλη.

Το νέο gaming hardware line-up που παρουσιάστηκε πρόσφατα από την Philips είναι το Evnia, ένα brand το οποίο ενσωματώνει gaming monitors, αλλά και περιφερειακά όπως gaming mice, keyboards και gaming ακουστικά. Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για να δημιουργήσετε το εν λόγω brand και τι ακριβώς σημαίνει; Η ονομασία ήταν δική σας ιδέα, μιας και πρόκειται για μια ελληνική λέξη; 

Όλες οι εταιρείες θέλουν να ξεχωρίζουν, το ίδιο και η δικιά µας. Η αγορά του gaming hardware είναι αρκετά κορεσµένη µε πολλές επιλογές για τους καταναλωτές. Το κενό που εµείς βρήκαµε σ’ αυτή την αγορά είναι το κοµµάτι του σχεδιασµού και της επικοινωνίας. Μέσα στην τόση ποικιλία έλειπε κάποιος που να απευθύνεται στους ανθρώπους που αγοράζουν συσκευές gaming από µια άλλη οπτική, πιo εκλεπτυσµένη από την στερεοτυπική. Με µια πρόχειρη µατιά στο internet θα δείτε πως ως επι το πλείστον, ό,τι έχει να κάνει µε gaming, έχει την ίδια σχεδόν aggressive αισθητική. Εµείς θέλαµε να ξεφύγουµε από αυτό και δηµιουργήσαµε ένα brand για να κάνουµε µια νέα αρχή τόσο για την εταιρεία όσο και για τον κόσµο του gaming γενικότερα. Σχετικά µε την ονοµασία, ψάχναµε µία λέξη µε θετική και όχι επιθετικη χροιά, που να σχετίζεται µε τα µηνύµατα που θέλουµε να περάσουµε στον κόσµο και, εννοείται, µε το gaming. Δεν ήταν εύκολη διαδικασία. Θα τα πάρω τα εύσηµα, µου ήρθε µια µέρα η λέξη στο µυαλό στο πλαίσιο µιας συζήτησης. Η ετυµολογία της ταίριαζε απόλυτα. Ποιός δεν θέλει την εύνοια της τύχης όταν παίζει; Γενικώς δεν είναι τυχαίο πως πολλά brands έχουν ελληνική ονοµασία, η γλώσσα είναι τόσο πλούσια και εύηχη που δύσκολα της ξεφεύγεις.

Όπως και στον κόσμο της τεχνολογίας, έτσι και στο gaming επικρατούν στερεότυπα. Για παράδειγμα, συνήθως επικρατεί μια (λανθασμένη) αντίληψη που συνδέει το προφίλ ενός αντικοινωνικού έφηβου, ο οποίος σπαταλάει ώρες μπροστά από το gaming PC του, χωρίς να έχει κοινωνική ζωή και άλλες ασχολίες. Ποιες είναι οι ενέργειες που κάνετε για να γκρεμίσετε τα στερεότυπα, μέσω της ξεχωριστής φιλοσοφίας που διέπει το Evnia brand; 

Τα δεδοµένα δείχνουν πως ο ηλικιακός µέσος όρος των ανθρώπων που ασχολούνται µε το gaming έχει ανέβει αισθητά. Έχω συναδέλφους που παίζουν κάθε Σαββατοκύριακο και είναι άνω των 40 ετών. Οι φίλοι µου, 35+ χρονών, ξεκίνησαν να παίζουν στο σχολείο σε Internet caf και εξακολουθούν να το κάνουν στον ελεύθερό τους χρόνο, στο σπίτι τους. Ίσως η συχνότητα να έχει αλλάξει, ωστόσο είναι κι αυτοί gamers. Και µάλιστα λόγω υψηλότερου εισοδήµατος στην πλειονότητά τους σε σχέση µε τους νεαρότερους σε ηλικία, έχουν περισσότερες επιλογές σε gaming hardware. Η επικοινωνία µας θα έχει να κάνει µε αυτούς τους ανθρώπους, ή µάλλον και µε αυτούς. Θα δείτε στο µέλλον διάφορες περσόνες στις καµπάνιες µας, που δεν είναι σούπερ ήρωες του gaming, δεν τους απασχολεί να παίξουν µέχρι να κερδίσουν, αλλά θέλουν να έχουν µια ολιστικά καλή εµπειρία όταν το κάνουν. Θα δείτε διαφορετικούς ανθρώπους, διαφορετικές ηλικίες, διαφορετικά επαγγέλµατα, διαφορετικές ιστορίες. Η επικοινωνία µας είναι βασισµένη στον άνθρωπο και την εµπειρία που του δίνει το gaming, όχι στο µηχάνηµα και τους ήρωες του παιχνιδιού.

Πως το Evnia brand αναδεικνύει το κομμάτι της διαφορετικότητας στον κόσμο του gaming; Επηρεάστηκε η «σχεδιαστική» σας γλώσσα από τη λογική ότι το Evnia brand καλείται να μιλήσει στις ψυχές όλων των gamers ανεξαρτήτως φύλου, χρώματος και κοινωνικών πεποιθήσεων; 

Το brand µας απευθύνεται σε όλους και αυτό θα φανεί, όπως είπα παραπάνω, απο τίς καµπάνιες µας, αλλά και τις περαιτέρω ενέργειες, συνεργασίες και χορηγίες µας. Κάναµε την αρχή µε το λανσάρισµά µας έχοντας κεντρικό πρόσωπο την Sylvia Gathoni, την πρώτη Κενυάτισσα πρωταθλήτρια esports που µας ενέπνευσε όλους. Έχουµε να µοιραστούµε πολλές ακόµα αληθινές “unruly”, ανατρεπτικές ιστορίες πίσω από το gaming. Αλλαγή ελπίζουµε να φέρουµε περνώντας µηνύµατα στον κόσµο που ως τώρα δεν είχε την ευκαιρία να λάβει. Ο σχεδιασµός των προϊόντων µας εµπνέεται επίσης από τη φιλοσοφία της συµπερίληψης. Δηµιουργήσαµε προϊόντα που ταιριάζουν σε όλα τα setup, από τα πιο hardcore µέχρι τα πιο µινιµαλιστικά. Οι οθόνες και τα περιφερειακά Evnia δεν αποτελούν «παραφωνία» ούτε στο γραφείο ενός επαγγελµατία gamer, ούτε στο σαλόνι ενός γραφίστα που στον ελεύθερο του χρόνο παίζει.

Πώς βλέπετε τη θέση της γυναίκας στον ευρύτερο κόσμο του gaming industry; Θεωρείτε ότι η βιομηχανία του gaming παραμένει ακόμη ανδροκρατούμενη; 

Παραµένει ανδροκρατούµενη και πολλές γυναίκες έχουν δώσει κατα καιρούς µαρτυρίες για αποκλεισµό τους απο την gaming κοινότητα, απλά και µόνο γιατι είναι γυναίκες. Ωστόσο τα πράγµατα αρχίζουν να αλλάζουν. Όµιλοι esports πλέον επενδύουν σε γυναικείες οµάδες και πολλές hardware εταιρείες σαν εµάς λαµβάνουν και το γυναικείο γούστο υπόψιν για τον σχεδιασµό των προϊόντων. Στις επιχειρήσεις υπάρχουν ολοένα και περισσότερες γυναίκες που παίρνουν αποφάσεις. Θα δούµε τεράστια στροφή στη βιοµηχανία τα επόµενα χρόνια.

Πιστεύετε ότι τελικά το gaming έχει «ηλικία»; 

Όχι βέβαια! Γιατί να έχει;

Το mobile gaming είναι αυτή τη στιγμή μια τεράστια βιομηχανία, η οποία μάλιστα δείχνει να ενσωματώνει μια πολύ μεγάλη μερίδα από διαφορετικές κατηγορίες παικτών που αποτελούν ένα ανομοιογενές κοινό. Σκέφτεστε να επενδύσετε σε αυτό, στο μέλλον; 

Πράγµατι, εδώ µιλάµε για gaming µε τεράστια απήχηση και ανοµοιογένεια. Δεν ανήκει αυτή τη στιγµή στους τοµείς που εξειδικευόµαστε οπότε για την ώρα δεν υπάρχουν τέτοια πλάνα. Ποτέ δεν ξέρεις όµως.

Ποιες είναι οι συμβουλές που θα δίνατε σε ένα νεαρό κορίτσι, το οποίο έχει ως όνειρο να ασχοληθεί με τον χώρο του gaming industry αλλά και της digital τεχνολογίας γενικότερα; 

Θα της έλεγα ό,τι και σ’ένα νεαρό αγόρι γιατί θεωρώ πως δεν πρέπει να υπάρχει διαχωρισµός. Αρκετά κλισέ θα είναι οι συµβουλές µου: Να κάνει ό,τι την ευχαριστεί, να έχει αυτοεκτίµηση, να φεύγει απο τοξικά περιβάλλοντα που την πάνε πίσω και να µην παίρνει τα πράγµατα πολύ σοβαρά. Και φυσικά να δουλέψει πολύ γι αυτό που αγαπά, γιατί χωρίς δουλειά δεν γίνεται τίποτα.

Και last but not least! Τί σας αρέσει να κάνετε στον ελεύθερο χρόνο σας; Υπάρχει κάποιο game (ή μια ομάδα παιχνιδιών) που να είναι το αγαπημένο σας και σας αρέσει να χαλαρώνετε με αυτό, ύστερα από μια κουραστική μέρα στο γραφείο; 

Παρά τη διαρκή ενασχόληση µου µε το gaming και την τεχνολογια θα σας απογοητεύσω εδώ, δεν είµαι gamer. Έχω παίξει διάφορα παιχνίδια κατα καιρούς αλλά δεν είχα την υποµονή να τα τελειοποιήσω και τα παράταγα στο τέλος. Ή µε σκότωναν στο πρώτο λεπτό. Στον ελεύθερό µου χρόνο βλέπω φίλους, κάνω γυµναστική, βλέπω σειρές, διαβάζω (αν και θα έπρεπε παραπάνω). Τίποτα το πρωτότυπο δηλαδή.