Share This Article
Στη Σόνια Χαϊμαντά
Η Αλέκα Ταµιωλάκη είναι η διευθύντρια marketing της Mobile Technology, µιας εταιρείας που παρέχει λύσεις τεχνολογίας για τη λιανική, τα logistics και άλλους κλάδους. Έχει πάνω από 20 χρόνια εµπειρίας στον κλάδο της τεχνολογίας και είναι γνωστή για την καινοτοµία και τη δηµιουργική επιχειρηµατική της νοοτροπία.
Δραστηριοποιείστε σε μια σειρά από κλάδους (Λιανική, Ταχυμεταφορές, Logistics, Διανομές. Βιομηχανία, Υγεία, Ναυτιλία, Εκπαίδευση, Δημόσιο, Τράπεζες, Marketing). Ποιος είναι για εσάς ο πιο ελκυστικός κλάδος που ενσωματώνει με μεγαλύτερη ταχύτητα τις τάσεις στην Ελλάδα;
Όπως παρατηρούµε τα τελευταία χρόνια, σηµαντικός παράγοντας προόδου προς την Ελλάδα 2.0 είναι ο τοµέας των Logistics, που αξιοποιεί και εκµεταλλεύεται τη στρατηγική θέση της Ελλάδας. Ο κλάδος αποτελεί έναν απ΄τους στρατηγικούς πυλώνες µας και στρατηγική µας προτεραιότητα, καθώς προσελκύει µεγάλες επενδύσεις.
Οι τεχνολογικές απαιτήσεις στα Logistics είναι σύνθετες τόσο για το λογισµικό όσο και για τον εξοπλισµό και απαιτεί τεχνογνωσία από την επιλογή της λύσης έως το service, και παράλληλα εξειδίκευση στις επιχειρησιακές διαδικασίες των Εµπορευµατικών Κέντρων και των Κέντρων Διανοµών. Αυτές είναι ακόµα πιο σύνθετες στα µεγάλα Εµπορευµατικά Κέντρα (π.χ. ΟΛΠ, ΘΕΚ, ΣΙΝΔΟΣ κοκ), που θα προσφέρουν ολοκληρωµένη λύση µε άµεση πρόσβαση σε λιµενικές, σιδηροδροµικές και οδικές υποδοµές.
Να σηµειωθεί ότι πέραν της ανάπτυξης στα τελευταία 2 χρόνια, σύµφωνα µε τα αποτελέσµατα της 5ης Πανελλήνιας Έρευνας για τον τοµέα της Εφοδιαστικής αλυσίδας της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, µε τίτλο «Αποτύπωση της υφιστάµενης κατάστασης και των µελλοντικών τάσεων στον τοµέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην Ελλάδα», η συµβολή του κλάδου στο εθνικό ΑΕΠ αναµένεται να ανέλθει στο 12% µέσα στα επόµενα χρόνια.
Επιπλέον, σε συνδυασµό µε τα Logistics, η δεύτερη προτεραιότητά µας αποτελεί ο Εξοπλισµός Ψηφιακής µεταρρύθµισης καταστηµάτων λιανικής. Πλέον τα φυσικά καταστήµατα, έχουν γίνει και κέντρα διανοµής µε την εξέλιξη του e-commerce αλλά ταυτόχρονα θέλουν να παρέχουν omni-channel και συνεχώς καλύτερο customer experience.
Έτσι, παρουσιάζουν µεγάλες ανάγκες για γρήγορη και αποτελεσµατική λειτουργία τους ως σηµείο διανοµής. Όµως, παράλληλα στοχεύουν στην καλύτερη κατανόηση της συµπεριφοράς του πελάτη, σε τι αντιδρά καλύτερα, στο να βρίσκει πάντα αυτό που τον ενδιαφέρει περισσότερο, στην πληρέστερη ενηµέρωσή του.
Με άλλα λόγια καλύπτουµε το πλήρες φάσµα αναγκών της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, «from producer to consumer» από την παραγωγή έως τον καταναλωτή.
Παρέχετε στην αγορά προϊόντα marketing Innovation, τα οποία σχεδιάστηκαν για τις ανάγκες του Future Retail Store και δημιουργούν μια προηγμένη instore εμπειρία για τον σύγχρονο καταναλωτή. Τί ακριβώς κάνετε στην πράξη;
Η ΜΤ στοχεύει στη Ψηφιακή Λιανική, που βασίζεται στην Ψηφιοποίηση, την Αυτοµατοποίηση και διοχέτευση της Ψηφιακής πληροφορίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι Ηλεκτρονικές Ετικέτες της ΜΤ, δηµιουργούν µια νέα εµπειρία στον πελάτη, αναβαθµίζουν την εικόνα των καταστηµάτων και πετυχαίνουν πληρέστερη προβολή των προϊόντων.
Χάρη στην ΙοΤ τεχνολογία η οποιαδήποτε ενηµέρωση σε τιµές, προϊοντική αλλαγή ή νέα προωθητική ενέργεια υλοποιείται άµεσα και ταυτόχρονα σε όλη την αλυσίδα.
Οι ηλεκτρονικές ετικέτες µε το λογισµικό που τις συνοδεύει, παρέχουν σε πραγµατικό χρόνο στοιχεία για την κατανάλωση, για την πληρότητα των προϊόντων, αναφορικά µε το ποια προϊόντα κινούνται πιο γρήγορα, τι πραγµατικά ενδιαφέρει και πώς συµπεριφέρονται οι πελάτες.
Επιπλέον µπορούν να συνδυαστούν µε ισχυρά εργαλεία report, ώστε π.χ. το Μάρκετινγκ να έχει σε σχεδόν πραγµατικό χρόνο ό,τι χρειάζεται για να αυξήσει την απόδοση της κάθε ενέργειας, ενώ βοηθούν στη σωστή διαχείριση αποθεµάτων ή των φρέσκων ειδών κοκ.
Τέλος, µην ξεχνάµε ότι οι υπάλληλοι γίνονται πιο παραγωγικοί ή µπορούν να απασχολούνται σε πιο καίριες εργασίες, ενώ γίνεται και µείωση των λειτουργικών εξόδων.
Οι επόµενες λύσεις µας στοχεύουν στην αποτελεσµατική λειτουργία των καταστηµάτων Λιανικής-διανοµής και στη δηµιουργία ενός περιβάλλοντος υψηλής παραγωγικότητας µε φορητά τερµατικά, λύσεις φωνητικών εντολών και λογισµικό αύξησης παραγωγικότητας.
Συνήθως, ξεκινάµε µε συνδυασµό Φορητών τερµατικών για να βελτιωθεί η αποδοτικότητα στο χώρο. Στη συνέχεια στοχεύουµε στην αύξηση της αποδοτικότητας του δυναµικού µέσω εργονοµικών συσκευών και λύσεις για συνεργασία των εργαζοµένων.
Η διαχείριση πλέον µπορεί να γίνεται µε καθοδήγηση των εργαζοµένων µέσω Φωνητικών Εντολών, ενώ στο µέλλον θα συνδυαστούν µε ειδικό εξοπλισµό wearable, αφής, όρασης (AR&VR). Συνοδευτικά, υποστηρίζεται και λογισµικό για την επικοινωνία των ατόµων, τη συνεργασία και τη λειτουργία ως οµάδα. Για να γίνει σωστά ο µετασχηµατισµός προς την Ψηφιακή Λιανική, το εξειδικευµένο προσωπικό µας αξιολογεί την Ψηφιακή ωριµότητα της επιχείρησης και προτείνει το συνδυασµό και τα βήµατα που χρειάζεται να ακολουθηθούν.
Ποιες είναι μερικές από τις πιο καινοτόμες τεχνολογίες στις οποίες εργάζεται η Mobile Technology αυτή τη στιγμή;
Η ανοδική πορεία στην πολυπλοκότητα, στην ταχύτητα αναζήτησης και η διόγκωση του ecommerce, ειδικά µετά την πανδηµία, σε συνδυασµό µε τη δυσκολία ανεύρεσης προσωπικού, οδηγούν πολλές επιχειρήσεις στην αναζήτηση ροµποτικών λύσεων για την αύξηση της ταχύτητας και της παραγωγικότητας. H Mobile Technology αναγνωρίζοντας από νωρίς αυτή την ανάγκη έχει επενδύσει τεχνολογικά στα Automated Mobile Robots (AMR) της Zebra Fetch Robotics που δίνουν την αυτονοµία και εργονοµία που απαιτούν οι προηγµένοι και σύγχρονοι αποθηκευτικοί χώροι. Είµαστε η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που έχει πιστοποιηθεί ως Mobile Robotics Specialist από τη Zebra Fetch Robotics. Αυτό σηµαίνει ότι διαθέτουµε την απαιτούµενη τεχνογνωσία για το σχεδιασµό, την εγκατάσταση και την τεχνική υποστήριξη λύσεων που περιλαµβάνουν τα AMRs.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εταιρεία αυτή τη στιγμή;
Όπως είπαµε και παραπάνω, αυτή τη στιγµή η µεγαλύτερη πρόκληση που αντιµετωπίζουµε είναι η αυξηµένη ανάγκη των εταιρειών για ψηφιακό µετασχηµατισµό και η παροχή ολοκληρωµένων λύσεων που οδηγούν σωστά προς αυτή την κατεύθυνση. Σε δεύτερο επίπεδο, η Έλλειψη εξειδικευµένου προσωπικού που θα µπορεί να υποστηρίξει, να σχεδιάσει και να αντιµετωπίσει εποικοδοµητικά αυτά τα σύνθετα προβλήµατα.
Πώς παραμένετε μπροστά από τον ανταγωνισμό;
Η συνταγή επιτυχίας µας αποτελείται από 2 στοιχεία που είναι στο DNA της επιχείρησης. Το πρώτο είναι το Customer Service, που είναι και ο καλύτερος ambassador της επιχείρησης. Το δεύτερο είναι το συνεχές Innovation και επένδυση σε τεχνολογικές λύσεις για τους πελάτες µας.
Τί συμβουλή θα δίνατε σε άλλους επιχειρηματίες που θέλουν να ξεκινήσουν μια επιχείρηση στην Ελλάδα;
Όπως και πριν, σηµασία έχει το focus on innovation, ποιότητα και customer service. Να γίνεις ο πιο πιστός evangelist των λύσεων που παρέχεις στους πελάτες, να τους οδηγείς µπροστά και να είσαι εκεί, δίπλα τους και µετά την πώληση.
Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον των logistics και του λιανικού εμπορίου;
Μια στενή συνεργασία µεταξύ τους σε ένα δίκτυο που αλληλο-τροφοδοτείται µε δεδοµένα και γίνεται optimized real time. Αυτό ακούµε ως ανάγκη, συνεχώς και από τα διάφορα µέρη που αποτελούν την πλήρη Εφοδιαστική αλυσίδα του µέλλοντος. Οι επιχειρήσεις σιγά σιγά διώχνουν τα σιλό ανάµεσα στις διαφορετικές φάσεις & τµήµατα της διανοµής, και µε τη βοήθεια των ΙΟΤ και των big real data processing capabilities, θέλουν να φτάσουν προς µια πλήρη εικόνα. Από το πού βρίσκονται οι πρώτες ύλες µέχρι τον καταναλωτή και στη συνέχεια στην ανακύκλωσή τους. Ένας συνεχής αέναος ψηφιακός κύκλος δεδοµένων που κινούνται µε νέες ταχύτητες.
Πώς πιστεύετε ότι η τεχνολογία θα αλλάξει τον τρόπο που ψωνίζουμε και ζούμε;
Σίγουρα θα εξελίξει την εµπειρία που «απολαµβάνει» ένας καταναλωτής µε επίσκεψη σε ένα κατάστηµα, είτε φυσικό είτε on-line. Κατά την προσωπική µου εικόνα, θα δούµε µεγαλύτερη εξέλιξη στα φυσικά καταστήµατα, που θα εξελιχθούν σε υβριδικά µοντέλα. Θα συνδυάζουν τα πλεονεκτήµατα του φυσικού χώρου µε παράλληλη πρόσβαση σε online ψηφιακές υπηρεσίες και ευκολίες µέσω AR, VR, ψηφιακούς καθρέπτες ακόµα και συµβουλές από artificial intelligence για τον καταναλωτή.
Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η εταιρεία τα επόμενα 5-10 χρόνια;
Η Εφοδιαστική αλυσίδα σήµερα είναι πολυδιάστατη και πολύπλοκη και αυτό φαίνεται να συνεχίζεται και τα επόµενα χρόνια. Οι αποθηκευτικοί χώροι θα συνεχίσουν να αποτελούν κρίσιµο κοµµάτι της λειτουργίας και της αποδοτικότητας µιας επιχείρησης.
Η αυτοµατοποίηση και βελτιστοποίηση αυτών των χώρων αποτελεί προτεραιότητα για να εξασφαλιστεί ο αποτελεσµατικός χειρισµός, η αποθήκευση και η διαχείριση των εµπορευµάτων.
Η ροµποτική, τα ΙοΤ ως πηγή data, το big data process σε συνδυασµό µε το ΑΙ είναι περιοχές που θα αλλάξουν την εικόνα µας και τον τρόπο που διαχειριζόµαστε ψηφιακά την εφοδιαστική αλυσίδα.
Γενικά, η εφοδιαστική αλυσίδα αναµένεται να επωφεληθεί από την ψηφιοποίηση και τη χρήση προηγµένων τεχνολογιών όπως το Ίντερνετ των Πραγµάτων (IoT), το blockchain, η τεχνητή νοηµοσύνη και η αναγνώριση διαστάσεων, που θα βοηθήσουν στη βελτίωση της αποτελεσµατικότητας και στην αύξηση της αξιοπιστίας των διαδικασιών.
Θα γίνουν επενδύσεις στην ευρύτερη συνεργασία και τη διαφάνεια µεταξύ των µελών της εφοδιαστικής αλυσίδας, χρησιµοποιώντας πιθανόν τις τεχνολογίες blockchain για να καταγράφουν και να µοιράζονται δεδοµένα µε ασφάλεια.
Η τεχνολογική εξέλιξη και οι µεταβαλλόµενες ανάγκες της αγοράς θα απαιτήσουν περισσότερη προσαρµοστικότητα και ευελιξία στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η Μobile technology θα εκπροσωπεί τις τεχνολογικές εξελίξεις σε στενή συνεργασία µε τους µεγαλύτερους διεθνείς οίκους αλλά και κοντά στους συνεργάτες µας και φυσικά στην υπηρεσία των πελατών µας.
Ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας για διεθνή επέκταση;
Προς το παρόν δεν υπάρχουν σχέδια για διεθνή επέκταση.
Στόχος µας είναι και θέλουµε να συνεχίσουµε να είµαστε η εταιρεία µε τη µεγαλύτερη εξειδίκευση στην Ελλάδα στο χώρο του AIDC, να επενδύουµε συνεχώς στην τεχνογνωσία και να παρέχουµε συµβουλές στους πελάτες µας.
Βρίσκετε προσωπικό εύκολα για τόσο εξειδικευμένες υπηρεσίες τις οποίες παρέχετε ή συναντάτε δυσκολίες;
Είναι challenge να µπορέσεις να βρεις εργαζοµένους σε εξειδικευµένες υπηρεσίες και να ταιριάζει στην κουλτούρα της εταιρείας.
Γενικά, η εύρεση εξειδικευµένου προσωπικού µπορεί να είναι πρόκληση, ανάλογα για το πεδίο δραστηριότητάς µας και τις απαιτούµενες δεξιότητες. Ορισµένες εξειδικευµένες υπηρεσίες απαιτούν υψηλό επίπεδο εξειδίκευσης, οπότε η αναζήτηση µπορεί να δυσκολεύει.
Επενδύουµε στην εκπαίδευση των νέων εργαζοµένων και τους παρέχουµε τη δυνατότητα να ασχοληθούν µε πολλά µέρη και διαφορετικές τεχνολογίες. Αυτό για έναν νέο ειδικά άνθρωπο, είναι πραγµατικά µεγάλη ευκαιρία.
Πως κάνετε upskilling και reskilling στους συνεργάτες σας;
Με επικοινωνία, συνεργασία και συνεχή εκπαίδευση.
Κρατάµε ένα ανοιχτό διάλογο µε τους συνεργάτες µας. Ξέρουν ότι µπορούν να επικοινωνήσουν µαζί µας µε διαφορετικούς τρόπους και θα αφιερώσουµε χρόνο να βρούµε τη λύση για τους δικούς τους πελάτες. Για εµάς η σχέση µαζί τους είναι κρίσιµη για να ‘ακούµε’ και να µαθαίνουµε.
Τους στέλνουµε συνεχώς ενηµερωτική πληροφορία, είµαστε πολύ αναλυτικοί στην πληροφορία που έχουµε στο site µας µε εκπαιδευτικά βίντεο, άρθρα κοκ.
Χρησιµοποιούµε τα social media αποτελεσµατικά για να έχουν την εικόνα από τις εξελίξεις αλλά και το τί είναι σηµαντικό να προσέξουν. Για εµάς, τόσο το upskilling όσο και το reskilling είναι σηµαντικά µέσα για τη βελτίωση των δεξιοτήτων και των γνώσεών τους, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις της επιχείρησης. Ανανεώνοντας τις δεξιότητες τους, είναι πιο αποτελεσµατικοί και αποδοτικοί στον ρόλο τους.
Το προσωπικό και οι συνεργάτες σας περιλαμβάνουν γυναίκες ή οι τεχνικοί και developers είναι μάλλον άνδρες;
Ο χώρος είναι ανδροκρατούµενος αλλά υπάρχουν και γυναίκες που ενισχύουν την διαφορετικότητα και βοηθάνε στην αντιµετώπιση των προβληµάτων µε τη δική τους προοπτική.
Η συνεργασία µπορεί να είναι το ίδιο µε άνδρα ή µε γυναίκα, και έχει να κάνει πάντα µε το χαρακτήρα και όχι το φύλο σίγουρα.
Πολλές φορές είναι πιο εύκολο να συνεργάζεσαι µε άνδρα παρά µε γυναίκα. Ανάλογα µε το θέµα ή τη φύση του προβλήµατος, όταν το αναθέσεις σε γυναίκα µπορείς να κοιµάσαι ήσυχος. Οι γυναίκες αρκετές φορές διακατέχονται από το σύνδροµο της «καλής µαθήτριας» και δεν µπορούν να καταλάβουν το πότε θα πρέπει να σταµατήσουν.
Πόσο challenging είναι για μια γυναίκα να εργάζεται σε έναν τομέα τεχνολογίας αιχμής;
Ο τοµέας της τεχνολογίας είναι γνωστός για την υψηλή τεχνική πολυπλοκότητα, τη συνεχή εξέλιξη, και επηρεάζει την παρουσία των γυναικών στον κλάδο. Ο τοµέας της τεχνολογίας έχει παραδοσιακά υπο-εκπροσωπούµενο αριθµό γυναικών. Σίγουρα η ποσόστωση έχει βελτιωθεί σηµαντικά τα τελευταία χρόνια, τουλάχιστον σε σχέση µε όταν ξεκίνησα. Τώρα, όλο και περισσότερες γυναίκες ασχολούνται µε την τεχνολογία, και ειδικότερα µε την Πληροφορική.
Αυτό σίγουρα έχει µειώσει το αίσθηµα της «µειονότητας» που υπήρχε και έχει βοηθήσει στη δηµιουργία role-model γυναικών-τεχνοκρατών. Θα έλεγα, ότι οι γυναίκες στο χώρο είχαν να αντιµετωπίσουν περισσότερες προκαταλήψεις και στερεότυπα για την ικανότητά τους να ανταγωνιστούν στον ανδροκρατούµενο τοµέα. Γενικά, οι προσπάθειες για τη δηµιουργία περισσότερης πολυπολιτισµικότητας και ισότητας στον χώρο εργασίας µπορούν να βοηθήσουν στη δηµιουργία πιο περιεκτικών και αποδοτικών εργασιακών περιβαλλόντων για όλους.
Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες, πολλά πεδία να διαλέξεις, πολλές περιοχές που µπορείς να απασχοληθείς και να κρατά το πνεύµα σου δραστήριο.
Απ΄την άλλη ο χώρος πιστεύω ότι ωφελείται απ’ το γυναικείο πνεύµα, την οργανωτικότητα, τη δυνατότητα χειρισµού πολλών παράλληλων θεµάτων και την επιµονή στη λεπτοµέρεια, που µάλλον διακρίνουν λίγο περισσότερο, κατά την προσωπική µου άποψη, τις γυναίκες.
Απ’ την άλλη η τεχνολογία, θα βοηθήσει τις γυναίκες να έρθουν σε επαφή µε µια διαφορετική κουλτούρα, πιο ρεαλιστική, πιο πρακτική και πιο ψύχραιµη. Η τεχνολογία δρα πιο απελευθερωτικά και ωθεί τη δηµιουργικότητα.
Προσωπικά πιστεύω ότι αν σου ταιριάζει η εξέλιξη, αγαπάς την καινοτοµία, και θέλεις να κάνεις τον κόσµο πιο καλό και συνεργατικό, είναι ό,τι πιο συναρπαστικό και ανανεωτικό υπάρχει, I love technology.
Ποιο είναι το μότο σας στην επαγγελματική σας ζωή αλλά και στην προσωπική;
Έχω διάφορα moto που µε βοηθάνε και ίσως διαµορφώνονται και µε την εργασιακή µου εµπειρία.
Από αυτά που µε συνοδεύουν αρκετά συχνά είναι το “the world is a global village”, “enjoy the project” και “it is what it is”.