Share This Article
Όσο συνεχίζουµε να χρησιµοποιούµε όρους όπως «ανδροκρατούµενος κλάδος», «ενδυνάµωση γυναικών» και όσο επιµένουµε να αποδίδουµε διαφορετικά χαρακτηριστικά στους επαγγελµατίες µε βάση το φύλο τους, τόσο θα βάζουµε εµπόδια στο να αποδώσουν οι πολιτικές D&I, αναφέρει η Μαρία Ξυτάκη, Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας Όµιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη κάνοντας την ανατροπή σε ξεπερασµένες απαντήσεις σε θέµατα Ισότητας. Πράγµατι, η Μαρία Ξυτάκη είναι ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση. Για θέµατα Ισότητας και Συµπερίληψης στον εργασιακό χώρο χρειάζονται δύο: Μια εταιρεία (εν προκειµένω ο όµιλος Σαρακάκη) και ένα στέλεχος. Πόσο µάλλον όταν δηλώνει ότι δεν διαθέτει ούτε γυναικεία, ούτε ανδρικά χαρακτηριστικά. Αλλά ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Μια συζήτηση µαζί της έχει σίγουρα εξαιρετικό ενδιαφέρον.
Διαθέτετε μια πλούσια εμπειρία στο στρατηγικό marketing και την Eπικοινωνία έχοντας δραστηριοποιηθεί στους τομείς των καταναλωτικών προϊόντων, της μόδας, της τεχνολογίας και ενημέρωσης, της εστίασης και ψυχαγωγίας, της ενέργειας, των χρηματοοικονομικών και τραπεζικών υπηρεσιών και του αυτοκινήτου. Ποιος κλάδος είναι αυτός που σας ταιριάζει περισσότερο;
Η επαγγελµατική µου πορεία σε διαφορετικούς κλάδους έχει ως αποτέλεσµα να διαµορφώσω ένα κράµα γνώσεων από ποικίλα αντικείµενα γεγονός που µε βοηθάει να σκέφτοµαι πολυδιάστατα. Λένε πως πρέπει να κρίνεις µια κατάσταση µε βάση τις συνθήκες τη χρονική στιγµή που συνέβη. Έτσι λοιπόν θα πω πως έχω αγαπήσει όλα τα αντικείµενα µε τα οποία έχω καταπιαστεί όµως ο κλάδος του Mobility χαρακτηρίζεται από έναν δυναµισµό που µου ταιριάζει απόλυτα.
Να ρωτήσουμε το αυτονόητο: πόσο μεγάλη πρόκληση είναι για εσάς να έχετε την ευθύνη της εταιρικής επικοινωνίας μιας εταιρείας που βρίσκεται σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο;
Η εµπειρία µου στον Όµιλο Επιχειρήσεων Σαρακάκη δεν µου έχει αφήσει περιθώριο να καταλάβω τι σηµαίνει ανδροκρατούµενος χώρος. Έχω την τύχη να βρίσκοµαι σε έναν οργανισµό που η επιχειρηµατική ηθική όπως και οι αρχές και οι αξίες του σεβασµού, της συνεργατικότητας και της συναδελφικότητας βρίσκονται στην καρδιά της εταιρικής µας κουλτούρας πάνω από έναν αιώνα, δηλαδή από την ίδρυση του Οµίλου.
Πρέπει να διαχωρίζουμε σήμερα ακόμη τις γυναίκες και τους άνδρες στον επαγγελματικό στίβο; Πρέπει να μιλάμε για ανδροκρατούμενους χώρους – «κάστρα» ή οι πολιτικές D+I έχουν σημαντικά γεφυρώσει το χάσμα;
Όσο συνεχίζουµε να χρησιµοποιούµε όρους όπως «ανδροκρατούµενος κλάδος», «ενδυνάµωση γυναικών» και όσο επιµένουµε να αποδίδουµε διαφορετικά χαρακτηριστικά στους επαγγελµατίες µε βάση το φύλο τους, τόσο θα βάζουµε εµπόδια στο να αποδώσουν οι πολιτικές D&I. Κατά την άποψή µου η εφαρµογή των πολιτικών διαφορετικότητας και συµπερίληψης θα πρέπει να γίνεται αθόρυβα και αυτονόητα. Όσο το φωνάζουµε τόσο διαιωνίζουµε ένα νοσηρό κατεστηµένο.
Σε τι κατά την εμπειρία σας μπορεί να διαφέρει μια εργαζόμενη από έναν άνδρα συνάδελφό της; Τί κάνει καλύτερα και τι χειρότερα ο καθένας; Ή δεν είναι θέμα φύλου αλλά ανθρώπου, χαρακτήρα και προσωπικότητας;
Είµαι απόλυτα πεπεισµένη ότι αν θέλουµε να βάλουµε το λιθαράκι µας στο να εκλείψουν οι διακρίσεις µε βάση το φύλο στον επαγγελµατικό στίβο, θα πρέπει να απαγκιστρωθούµε από τους όποιους σεξιστικούς χαρακτηρισµούς, ακόµα και αν τους χρησιµοποιούµε καλοπροαίρετα, µε θετική χροιά. Ο κάθε άνθρωπος είναι µια ολοκληρωµένη προσωπικότητα µε διαφορετικές εκφάνσεις. Ο κάθε άνθρωπος επαγγελµατίας «φέρνει» κάτι, έχει µια συνεισφορά και το έργο του έχει προστιθέµενη αξία.
Μπορεί να υπάρχει ισότητα (μισθολογική, πρόσβασης σε excom κά) σε επαγγελματικό χώρο όταν η ζωή, πολιτική, κοινωνική, οικονομική είναι γεμάτη ανισότητες; Δεν είναι θέμα παιδείας, πολιτισμού και οικονομίας η Ισότητα; Δεν προηγούνται αυτά για να ακολουθήσουν οι Επιχειρήσεις;
Προηγούνται η οικογένεια, το σπίτι και το σχολείο. Η κουλτούρα της ισότητας, η επικράτηση των κοινωνικών ταµπού που αποµακρύνουν συνειδησιακά τους άνδρες από τις γυναίκες, η καλλιέργεια της έννοιας της αγάπης προς τον συνάνθρωπο άνευ όρων και ανεξαρτήτως γεωγραφικών ή δηµογραφικών χαρακτηριστικών και ταυτοτήτων, ξεκινάνε από τότε που γεννιόµαστε και γαλουχούνται περαιτέρω στις σχολικές αίθουσες.
Ποια είναι αυτά τα γυναικεία χαρακτηριστικά που διαθέτετε (σημασία στη λεπτομέρεια, ενσυναίσθηση, multitasking) που σας βοηθούν να δώσετε τον καλύτερο εαυτό σας στο επαγγελματικό πεδίο;
Δεν έχω γυναικεία χαρακτηριστικά και δεν έχω ανδρικά χαρακτηριστικά. Έχω ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Και γνωρίζω πολλούς άνδρες που δίνουν σηµασία στη λεπτοµέρεια, που έχουν ενσυναίσθηση και που κάνουν multitasking.
Πως βλέπετε το ESG ως κρίσιμη παράμετρο για την εταιρική επικοινωνία; Βλέπετε ότι οι καταναλωτές έχουν ένα κάποιο φίλτρο όταν επιλέγουν brands και προτιμούν μάρκες που υιοθετούν βέλτιστες πρακτικές σε περιβαλλοντικό και κοινωνικό επίπεδο, ακόμη και από πλευράς governance;
Οι επιχειρήσεις οφείλουν να διαχειρίζονται µε απόλυτη διαφάνεια τους στόχους που θέτουν και τους στόχους που κατακτούν επικοινωνώντας τους µε συνέπεια και ευθύνη προς όλα τα ενδιαφερόµενα µέρη. Το τελευταίο διάστηµα παρατηρείται έντονα η τάση σε παγκόσµιο επίπεδο, οι καταναλωτές να προτιµούν τα brands και τις εταιρείες που εκφράζουν την ανθρώπινη πλευρά τους. Οργανισµούς που νοιάζονται, που προσφέρουν, που βοηθούν. Εταιρείες και µάρκες που εντάσσουν στους επιχειρηµατικούς στόχους και ενσωµατώνουν στην εταιρική τους διακυβέρνηση την έννοια της κοινωνικής αποστολής. Μια από τις αξίες που διέπουν τον Όµιλο Επιχειρήσεων Σαρακάκη είναι η δέσµευσή µας να είµαστε χρήσιµοι και ωφέλιµοι. Μέσα από τον τρόπο που δραστηριοποιούµαστε, επιδιώκουµε να υπηρετούµε τον άνθρωπο και τις κοινότητες στις οποίες ζούµε. Έχουµε υιοθετήσει πρακτικές προστασίας του περιβάλλοντος, βοηθάµε κοινωνικές οµάδες που βρίσκονται σε ανάγκη, ενώ µέσα από καινοτόµα συστήµατα διαχείρισης του Ανθρώπινου Δυναµικού, φροντίζουµε οι άνθρωποί µας να απολαµβάνουν όλοι ανεξαιρέτως τα ίδια προνόµια νιώθοντας παράλληλα ασφαλείς κοντά µας. Μέσα από συγκεκριµένες δράσεις εταιρικής υπευθυνότητας αλλά και από τον τρόπο λειτουργίας µας, δίνουµε έµφαση σε αξίες όπως η διαφύλαξη της δηµόσιας υγείας, του περιβάλλοντος και των ανθρωπίνων δικαιωµάτων. Την ίδια στιγµή υλοποιούµε προγράµµατα κυκλικής οικονοµίας και κοινωνικής αλληλεγγύης ενώ κάνουµε πράξη τις υπεύθυνες επενδύσεις. Οι νέες παγκόσµιες προκλήσεις, της κλιµατικής αλλαγής, των κοινωνικών προβληµάτων, των θεµάτων υγείας και ασφάλειας, επιβάλλουν οι επιχειρήσεις να λειτουργούν µε έναν υπεύθυνο τρόπο στοχεύοντας όχι µόνο σε οικονοµικές επιδόσεις και κερδοφορία αλλά και σε ενέργειες που θα βάζουν τον άνθρωπο και το περιβάλλον στο επίκεντρο σε ό,τι κάνουν.
Πόσο σας έχουν βοηθήσει στον τρέχοντα ρόλο σας οι γνώσεις Ψυχολογίας; Θα έπρεπε να μπει η Ψυχολογία σε όλες τις σχολές ως μάθημα;
Η αξία των σπουδών µας δεν έγκειται τόσο στις τεχνικές γνώσεις που αποκτάµε όσο στο πώς µας αλλάζουν τον τρόπο που σκεφτόµαστε. Σίγουρα η επιστηµονική προσέγγιση της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης και η µελέτη των διαφορετικών προσωπικοτήτων και συµπεριφορών βοηθούν στο πεδίο του Marketing και της Επικοινωνίας. Όµως, η σπουδή στην ανθρώπινη ψυχή δεν ολοκληρώνεται µε ένα πτυχίο. Είναι µία καθηµερινή διαδικασία που το αποτέλεσµά της µας ανταµείβει όσο περισσότερο το «σκαλίζουµε» και το «ποτίζουµε».
Aσχολείστε με τον εθελοντισμό. Μεταξύ άλλων έχετε ιδρύσει τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Clean Up Greece μέσω του οποίου έχετε προχωρήσει σε καθαρισμούς εκτάσεων και ακτών. Είναι οι γυναίκες πιο ευαισθητοποιημένες σε αυτόν τον τομέα;
Με µότο “Care. Clean. Share.” (Νοιάζοµαι. Καθαρίζω. Μοιράζοµαι), η περιβαλλοντική πρωτοβουλία Clean Up Greece έχει θέσει ως στόχο να καλλιεργήσει στους πολίτες µία κουλτούρα ατοµικής και συλλογικής υπευθυνότητας απέναντι στη µόλυνση του περιβάλλοντος και την κλιµατική αλλαγή, αποτέλεσµα κυρίως της ανθρώπινης παρουσίας και υπερδραστηριότητας στον πλανήτη.
Μέσα από τις δράσεις µας στοχεύουµε στο να ευαισθητοποιήσουµε το κοινό σε θέµατα µείωσης της χρήσης πλαστικού, επαναχρησιµοποίησης και ανακύκλωσης (Reduce, Reuse, Recycle). Θέλουµε να εµπνεύσουµε και να δώσουµε κίνητρα στους πολίτες να καθαρίζουν εθελοντικά παραλίες, βυθούς, πάρκα, βουνά, ποτάµια και γειτονιές και να εντάξουν την ανακύκλωση στην καθηµερινότητά τους. Επιπλέον, ελπίζουµε ότι η δράση µας αφυπνίζει την περιβαλλοντική συνείδηση όσων ρυπαίνουν προκειµένου τέτοιες ασυνείδητες συµπεριφορές να εκλείψουν άµεσα. Και τέλος, επιθυµούµε να συµβάλλουµε δυναµικά ώστε οι αρµόδιες αρχές και η πολιτεία να λειτουργήσουν πιο αποτελεσµατικά, υπεύθυνα και συντονισµένα σε ό,τι αφορά την καθαριότητα, τη δηµιουργική ανακύκλωση και τη διαχείριση αποβλήτων µε ενηµέρωση και εκπαίδευση της νέας γενιάς, των πολιτών και των επιχειρήσεων.Είµαστε ευτυχείς που εισπράττουµε θετική και ενθουσιώδη ανταπόκριση από τους εθελοντές που συντάσσονται µαζί µας.
Πώς θα επιλέγατε ένα αυτοκίνητο, έχοντας τόση εμπειρία; Βάσει design-χρώματος όπως αναφέρουν οι περισσότερες έρευνες ότι κάνουν οι γυναίκες (δεν το πιστεύουμε πλέον) ή βάσει άλλων τεχνικών χαρακτηριστικών (περιβαλλοντικό αποτύπωμα, οικονομία, ασφάλεια);
Το αυτοκίνητο πλέον δεν είναι απλώς ένα µεταφορικό µέσο. Είναι η προέκταση της ίδιας µας της ζωής. Και είµαι ευτυχής που εργάζοµαι µεταξύ άλλων για την Honda, εταιρεία η οποία οδηγεί τις εξελίξεις στους τοµείς της κινητικότητας, της ενέργειας και της ροµποτικής. Για µένα το κοµµάτι διαισθητικών και προηγµένων λειτουργιών συνδεσιµότητας και Infotainment παίζει καθοριστικό ρόλο. Από την µία, όταν οδηγώ στην κίνηση της πόλης, οι έξυπνες εφαρµογές είναι αναγκαίες καθώς υπάρχει ανάγκη να επικοινωνώ µε συναδέλφους και συνεργάτες διατηρώντας παράλληλα την προσοχή µου στο δρόµο. Από την άλλη, ως λάτρης της καλής µουσικής, στις µακρινές διαδροµές, η απρόσκοπτη σύνδεση µε τα Playlists και τις µουσικές εφαρµογές είναι αδιαπραγµάτευτη.
Επίσης, το να οδηγώ ένα αυτοκίνητο χαµηλών ή και µηδενικών ρύπων είναι για εµένα πλέον αδιαπραγµάτευτο. Η Honda είναι πολύ ξεκάθαρη ως προς αυτό καθώς έχει δεσµευθεί για επίτευξη της ουδετερότητας άνθρακα για όλα τα προϊόντα και τις εταιρικές δραστηριότητες στις οποίες εµπλέκεται µέχρι το 2050. Στοχεύει στην ουσία σε “µηδενικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις” όχι µόνο για τα προϊόντα αυτά καθαυτά αλλά και για ολόκληρο τον προϊοντικό κύκλο ζωής, συµπεριλαµβανοµένων των εταιρικών δραστηριοτήτων µέσω της ανθρακικής ουδετερότητας, της καθαρής ενέργειας και της ανακύκλωσης πόρων.
Η ασφάλεια είναι ένα άλλο µείζον κριτήριο κατά την επιλογή αυτοκινήτου. Το καινοτόµο και τεχνολογικά κορυφαίο Honda SENSING προσφέρει τα υψηλότερα επίπεδα ασφαλείας και µία ολοκληρωµένη σειρά κορυφαίων, προηγµένων τεχνολογιών και συστηµάτων υποστήριξης οδηγού. Έτσι, εκφράζεται άριστα η φιλοσοφία της Honda, ‘Man-Maximum, Machine-Minimum’ (M/M), σύµφωνα µε την οποία, σκοπός της τεχνολογίας και της σχεδίασης είναι να εξυπηρετούν τον άνθρωπο. Η χαµηλή κατανάλωση καυσίµου παίζει εξίσου καθοριστικό ρόλο στην τελική επιλογή. Η προηγµένη υβριδική τεχνολογία e:HEV της Honda µου παρέχει την απόλυτη ηρεµία καθώς ξεχνάω να γεµίσω το ρεζερβουάρ.
Ποιο είναι το αγαπημένο σας μοντέλο;
Το Honda HR-V e:HEV που οδηγώ αυτήν την περίοδο και τα SUVs της Honda e:Ny1 και ZR-V που αναµένουµε σύντοµα και στην Ελλάδα.
Ποια είναι η σχέση σας με την Τεχνολογία και τα Νέα Μέσα και τα Social Media;
Δηλώνω technofreak!